Vet ni möjligen vad detta kan vara för svamp ? De växer i gräsmattan på vår tomt.
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
08-09-2009, 21:07
Fjällig Bläcksvamp???
tepa
08-09-2009, 21:27
Tack, Sussie. Men glömde fråga om den är ätlig...
Mvh Tepa
MariaS
08-09-2009, 21:30
Ja, när de är mycket små. Ihop med alkohol är de livsfarliga. Säkrast är att låta bli helt. De smakar ändå inget.
Malin_MeL
08-09-2009, 21:37
Det var en artikel om dessa svampar i den senaste av den där dyra trädgårdstidningen som är så bra....vad heter den... Fick springa och kolla... Natur och trädgård. lustig svamp verkar det vara, den smälter bort när den växt klart
tepa
08-09-2009, 21:38
Tack, Maria. HUGA ! Nej, dom får nog vara...
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
08-09-2009, 21:42
Ja, man kan äta dom när dom är små, precis som Maria skriver, då dom är vita eller rosa på undersidan. Har dom blivit svart är det för sent.
...Ja, just det, Maria...? Är det den som blir giftig med alkohol..? Även fast den "anses" som god matsvamp annars?
Det är den grå som blir giftig med alkohol. Kul att se länken, att det visat sig att den fjälliga bläcksvampen är köttätare. Akta fingrarna! (ursäkta min humor, men jag ser det framför mig - och hur ska du sedan kunna skriva något på Odlas forum?)
Sussie F-Flower
09-09-2009, 07:43
CITAT (amaira @ 09-09-2009, 08:20)
Det är den grå som blir giftig med alkohol. Kul att se länken, att det visat sig att den fjälliga bläcksvampen är köttätare. Akta fingrarna! (ursäkta min humor, men jag ser det framför mig - och hur ska du sedan kunna skriva något på Odlas forum?)
Anki på Öland
09-09-2009, 09:32
Jag tycker den är jättegod så länge den är ung och fin!!! Anki
Det är samma svamp men i ett sent stadium, när den har börjat vissna och lösas upp.
Som många andra skrev, är den här vita fjälliga bläcksvampen jättegod när man plockar den ung. Jag brukar torka den i en särskild torkugn och göra svamppulver som man kan strö i många olika maträtter. Gott.
Det är den gråa bläcksvampen kan orsaka magsmärtor tillsammans med alkohol. Man dör inte!! Bild: http://tinyurl.com/n9p8qk
russin
19-09-2009, 19:11
CITAT (RitRat @ 19-09-2009, 15:54)
Det är samma svamp men i ett sent stadium, när den har börjat vissna och lösas upp.
Som många andra skrev, är den här vita fjälliga bläcksvampen jättegod när man plockar den ung. Jag brukar torka den i en särskild torkugn och göra svamppulver som man kan strö i många olika maträtter. Gott.
Det är den gråa bläcksvampen kan orsaka magsmärtor tillsammans med alkohol. Man dör inte!! Bild: http://tinyurl.com/n9p8qk
Aha, den har inte slagit ut utan "runnit" bort. Då är jag med Tyckte först det såg ut som en utslagen hatt på bilden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.