|
PiieMiien
08-09-2009, 22:37
Hej allihopa!Jag behöver lite råd... På landstället ( Västerås zon 3) håller vi på och gör en rätt lång och smal rabatt (snarare gör större och gör om den som finns), vid husväggen i västläge - skyddat läge, blåser inte alls mycket. Har inte koll på exakt hur många soltimmar rabatten får där men den skuggas en del av huset stora delar av dagen. Min önskan är rosor, röda rosor då vi har röda ( riktigt gamla) stora rosor på andra sidan om huset och det vore trevligt att ha liknande på andra sidan också.  Såhär ser rosorna ut, vet dock inte namnet på dem men de är väl lite lika Ingrid Bergman? [attachment=41782:DSC00193.JPG] Då till frågan: Har ni några tips på rosor till detta läge? Dela gärna med er av era erfarenheter! Är i första hand intresserad av röda rosor, men om ni har några andra som skulle passa får ni gärna berätta om dem också  Har ni dessutom bilder att visa vore det toppen! Tack på förhand
emmalofo
10-09-2009, 08:04
Jag har en gammal Flammentanz i samma läge, smal rabatt vid husväggen i västerläge. Rätt skuggigt, men det verkar inte bekomma den. Egentligen är ju inte rabatt vid husväggen någon idealplats för rosor, men rosen har stått där i säkert 20 år och verkar klara sig bra. Vi beskar den väldigt tufft i våras (eftersom den var otroligt vildvuxen och inte hade haft något bra klätterstöd) men det har den också klarat bra. Tålig ros alltså!
Den har precis fått sällskap av en Balsgårds Balder som också är röd, men enkel, och som dessutom remonterar.
Men det kanske inte är klätterrosor du vill ha? Balder blir utan stöd en buskros på ca 1,5 m.
Har tyvärr inga bra bilder.
Kvisten
12-09-2009, 07:30
CITAT (emmalofo @ 10-09-2009, 09:04)  Den har precis fått sällskap av en Balsgårds Balder som också är röd, men enkel, och som dessutom remonterar. Vad menas med remonterar?
octachoron
12-09-2009, 11:17
CITAT (Kvisten @ 12-09-2009, 08:30)  Vad menas med remonterar? Rosen blommar flera gånger per år, i motsats till många gammaldags rosor som bara blommar en gång per år.
Ezereht
12-09-2009, 11:52
Tycker också din ros ser ut som ingrid bergman, såg på en sådan häromdan. Men vad vet jag
PiieMiien
15-09-2009, 21:08
CITAT (emmalofo @ 10-09-2009, 09:04)  Jag har en gammal Flammentanz i samma läge, smal rabatt vid husväggen i västerläge. Rätt skuggigt, men det verkar inte bekomma den. Egentligen är ju inte rabatt vid husväggen någon idealplats för rosor, men rosen har stått där i säkert 20 år och verkar klara sig bra. Vi beskar den väldigt tufft i våras (eftersom den var otroligt vildvuxen och inte hade haft något bra klätterstöd) men det har den också klarat bra. Tålig ros alltså!
Den har precis fått sällskap av en Balsgårds Balder som också är röd, men enkel, och som dessutom remonterar.
Men det kanske inte är klätterrosor du vill ha? Balder blir utan stöd en buskros på ca 1,5 m.
Har tyvärr inga bra bilder. Tack så mycket för hjälpen!  Flammentanz är ju urfin, hur länge blommar den? Vore ju kul att ha en som remonterar, men Balder såg ut att gå lite väl mycket åt rosa tror jag..
Flammentanz remonterar tyvärr inte, utan blommar bara några veckor mitt i sommaren. Jag har dock gjort avvägandet att den är värd att planteras i alla fall, så den ska jag snart beställa
 Jazz, klätterros som blir 1.5 - 2 m, flott röd ros, blommar om, har den i väster läge  Balder är röd, har inget rosa i sig, mycket tuff och frisk, blommar om. Svensk och rotäkta. Även denna växer i väster läge  H.C Andersen, en bra rabattros, frisk och blir ca 1- 1.20 hög, zon 4. Kan bli lite buskig.  Carl Philip, rabattros ca 80 cm, zon 4  Ingrid Bergman, ömtålig Tehybrid, zon 3, måste ha varmt läge för att klara sig i vår zon. Har mina mot en södervägg.  Hope for Humanity, en tuff Kanadaros, zon 6. Ny här i sommar och blir ca 1.20 ev mer. Mörkt röd, den blir en favorit, ingen pjoskros.  Bassino, blir ca 50 cm, söt liten röd ros för framkanten, hängt med länge här, zon 3 - 4  Charming Cover, det finns massor av rosor i denna serie, blir 70 - 80 cm, klarat sig bra här
emmalofo
16-09-2009, 13:02
Kajsa, Ingrid Bergman på din bild ser ju inte alls ut som rosen på den första bilden i denna tråden. Är det verkligen samma?
Tror du Bassino (eller Charming Cover-rosen) skulle kunna funka kring fötterna på Flammentanz och Balder, är det samma röda nyanser?
(Ursäkta att jag lånade tråden till en annan fråga...)
Här har jag en tydligare bild av Ingrid Bergman, tror det är den rosen PiieMiie visar. Kronbladen kan få en typisk spets.  Ingrid Bergman Bassino eller Charming Cover under klängrosorna går säkert bra men dom är väldigt små och kan försvinna lite. Charming Cover är starkt röd, lite rödorange, den är högre dessutom. Här en bild till  Charming Cover. Dom här Cover rosorna är väldigt olika, denna klarar min kalla framsida medan andra frusit bort första vintern som gula Golden Eye Cover. Lavender Cover är också ovanligt tuff men den är ljuslila.
PiieMiien
04-10-2009, 20:14
CITAT (emmalofo @ 10-09-2009, 09:04)  Jag har en gammal Flammentanz i samma läge, smal rabatt vid husväggen i västerläge. Rätt skuggigt, men det verkar inte bekomma den. Egentligen är ju inte rabatt vid husväggen någon idealplats för rosor, men rosen har stått där i säkert 20 år och verkar klara sig bra. Vi beskar den väldigt tufft i våras (eftersom den var otroligt vildvuxen och inte hade haft något bra klätterstöd) men det har den också klarat bra. Tålig ros alltså!
Har tyvärr inga bra bilder. Nu har jag planterat 6 st Flammentanz! Tack så mycket för rådet, det ska bli superkul att se om de trivs - vilket jag hoppas. Kanske kan få in ett par Balder också, för att ha blommor under längre tid. Det beror lite på hur stora de blir, men nu sitter de väldigt luftigt och inte alls tätt. Tack så mycket för rådet, innan din kommentar hade jag inte ens tänkt på klätterrosor, så dina erfarenheter styrde till stor del mitt val  !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|