vicky-g
Allt detta prat om skockor gör mig nyfiken. Vart får man tag på utsäde? Går det att odla överallt? Är det gott? wacko.gif
Har förstått det så att det växer lika bra som ogräs. Sprider det sig mycket i sidled så att man ska begränsa den på något sätt. Frågan är väll om den ska planteras i landet eller få en egen plats i trädgården.
Susanne i Linköping
Du får skriva i din profilinformation var du bor så vi vet. biggrin.gif Fast jordärtskockor tror jag funkar i så gott som hela landet. Utsäde kan köpas i butik, men den blommande sorten Bianca kan vara svår att få tag i. Mina skockor köpte jag på växtbytardagarna i Linköping i våras.

Min svärmor tycker väldigt illa om jordärtskockor (att odla, alltså), hon sa att hon haft ett fasligt besvär att bli av med dem så viss ogräsvarning är det väl. Själv har jag bara odlat dem i ett år så några ogräsproblem har jag förstås inte haft än. Och så odlade jag ju Bianca förstås, och även om minst hälften av knölarna visade sig vara av en annan sort så fick jag en del blommor (sent, i slutet av augusti om jag minns rätt).

Smaken är förstås just en smaksak, själv älskar jag dem men det är bäst att inte frossa alltför vilt på dem, magen blir lite konstig av det. När jag var liten var slät jordärtskocksoppa (på burk) en av mina favoriter. Numera skivar jag skockorna med skal och allt och gör soppa på dem tillsammans med palsternacka och potatis. Släta soppor är barnmat. laugh.gif

Man kan förstås göra mycket annat än soppa på skockorna.

Under Fakta står det mer om jordärtskockor, klicka här.
vicky-g
Så nu har lite info kommit in i prifil infon. Jag bor en bit utanför Skultuna, Västerås.

Tack för övriga svar. Vi får se om nyfikenheten tar överhand och det blir någon odling. Det börjar ju bli dags att planera nästa år i landen. Kanske kan jag klämma in dem på ett bra ställe.
Fast jag kanske ska börja med att gå till affären och köpa några till provsmakning först. laugh.gif
vicky-g
Stavar som en kratta gör jag också. tongue.gif

Profil ska det ju vara.
hustigern
Så du har tänkt att börja i den änden? Att smaka först, menar jag. Själv börjar jag med att odla. Fina är de ju vare sig de är goda eller inte... biggrin.gif

Dessutom finns det flera i bekantskapskretsen som kan tänka sig att ta emot om jag inte tycker om dem. Att äta alltså.

Om nu bara allt går bra så jag får tag i några. Det hänger på tjälen. Susanne, det verkar som om jag ska jobba hela dagen. Jag ringer.

/Anneli
Gossen Ruda
Har funderat på att peta ner lite skockor men blir fundersam när jag hör det där om magen. Jag har en irriterad tarm redan i normaltillstånd och vill inte försämra den mer. T.ex. så har jag märkt att jag inte mår bra av broccoli. På vilket sätt påverkar skockor magen?
Ingrid på Västkusten
Det bildas GAS!

Men är ett övergående fenomen. Och säg vilka grönsaker som itne är gasbildande??!!??
Vintersquash t ex ..hehehe, kanske kan vara stoff till en ny tråd, de mest gasbildande grönsakerna!

Hälsar Ingrid
Gossen Ruda
Låter inte så bra, det finns gas så det räcker nu. Undrar vad det är för gaser? Metan kanske. Dags att sätta varningstexter på grönsakerna: Fis inte i närheten av öppen låga.
hans-Ålösund
Apropå jordärtskockor.

De bildar inte gas i magen om man äter dem-det är en myt,
men koka dem gärna ihop med någon potatis och inte mycket vatten för de kan vara vattniga.
Apropå spridningen så måste man plocka upp dem på hösten och sedan sätta bara en knöl,därför att varje knöl som blir kvar i jorden ger upphov till en ny planta- men om man glömmer så dra upp dem mitt i sommaren så är näringen slut i knölen och de kan inte slå rot igen.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är visst gasbildande, inulinet i jordärtskockorna kan orsaka ganska kraftiga magkramper och gaser ifall man inte är van vid inulin. Har råkat ut för det själv flera gånger, jag äter alltid för mycket av jordärtskockorna.

Kan tillägga att inulin ska vara nyttigt så det är inte farligt men är man inte van och lätt får problem ska man nog inte vräka i sig av jordärtskockorna. Men jordärtskocksgratäng är så gott så jag brukar ha svårt för att begränsa mig.
Ingrid på Västkusten
Jupp, skockor är gasbildande, men gasbildningen går ner med användandet sägs det. Och det är därför jag skrev att alla grönsaker är gasbildande ;-) så Du har någe att jämföra med hehehehehe. Nåja. Jag måste testa jag också, ser fram emot det!!

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon