Full version: Allium
Hoscar
Jag tänkte sätta några allium lökar intill ett nyplanterat äppelträd för att hålla sorkarna borta. Många verkar dock ha problem med att förmå blommorna komma tillbaka år efter år. Vilken sorts allium ska man satsa på för att slippa sätta nya lökar varje höst? Eller är det bättre att välja någon annan sort som är känd för att hålla sorkarna borta, och isåfall vad? Vill helst ha någon giftfri sort.
HelenJ
Allium molly (guldlök) är en av de sorter som sorkarna skyr. Den är dessutom väldigt pigg på att föröka sig själv, både med smålökar och via frön. Jag satte 25 lökar för två år sedan - i år hade de nästan tagit över min trädgård så jag grävde upp en hel skottkärra full och gav bort. Och jag lovar, det är mycket kvar än.... flirting.gif
tepa
Hej

Vad trevlig du är, Helen. Precis vad jag ville höra. Tror bestämt det var Allium Molly jag satte runt mina Tulpanland ifjol. De var sena med att komma upp, de kom långt efter att Tulpanerna var uppe. Så jag vet inte hur mycket nytta de gjorde mot rådjuren, men hoppas på att de förökar sig lite, skulle nog kunna gräva upp och plantera bland lite andra Tulpaner. Tror du, Helen, att dom kommer tidigare nästa år, nu när dom en gång fått början ? Du verkar ju ha kläm på dethär...

Hälsn Tepa
HelenJ
CITAT (tepa @ 09-09-2009, 21:58) *
Hej

Vad trevlig du är, Helen. Precis vad jag ville höra. Tror bestämt det var Allium Molly jag satte runt mina Tulpanland ifjol. De var sena med att komma upp, de kom långt efter att Tulpanerna var uppe. Så jag vet inte hur mycket nytta de gjorde mot rådjuren, men hoppas på att de förökar sig lite, skulle nog kunna gräva upp och plantera bland lite andra Tulpaner. Tror du, Helen, att dom kommer tidigare nästa år, nu när dom en gång fått början ? Du verkar ju ha kläm på dethär...

Hälsn Tepa

De är ganska sena, bilden är tagen den 28 juni. Så de gör nog mer nytta mot sork än rådjur. Jag tror inte de kommer att blomma tidigare, de är sommarblommande som de flesta andra Allium.

[attachment=41916:Allium_moly.jpg]
tepa
Äsch, Helen. DET ville jag däremot INTE höra.

Suck. Får väl sätta upp lite fler CD-skivor ...

MVH Tepa
Gudrun i Göteborg
Mina rådjur gillar CD-skivor. Några har fått sig ett nafs blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon