Hej
Blev att handla en hel del skuggperenner idag. Ska plantera i min skuggrabatt och under Äppelträd-Sälgen. Köpte en Plymspirea, bl.a. Läste på lappen att den tål helskugga, men blommar den faktiskt då ? Någon som prövat ?
Hälsn Tepa
Eva 33c
09-09-2009, 10:53
Min står skuggigt under en lönn och blommar bra.
Aqvakul
09-09-2009, 10:54
Ja den blommar bra i helskugga, men kanske ändå bättre i sol.
Tack. Det får bli helskugga om det nu inte kommer in lite sol mellan bladen på Sälgen.
Hälsn Tepa
Gunilla T
09-09-2009, 11:28
Tepa!
Vill bara varna lite för planteringar i närheten av sälg...sälgen har mycket aggressivt rotsystem så det säger bara slurp i rabatten. Den är också väldigt törstig så jag undrar om en plymspirea klarar av den växtplatsen - sälgen slukar båda näring och fukt.
Aqvakul
09-09-2009, 12:08
Björk och sälg är väldigt "glupska"....
Hej
Är Plymspirea extra törstig ? Då får jag väl sätta den någon annanstans. Sälgen är nämligen en bjässe, området under den är många kvadratmeter och vuxna människor kan stå rak under den. Eller ska jag försöka sätta den i under äppelträdena bredvid ? Ni ser bilder under "Ny plantering under äppelträd", startad av Tepa, i avdelningen Småprat om trädgård. (tror jag)
Hälsn Tepa
Gunilla T
09-09-2009, 12:45
I början av mitt trädgårdsliv så grävde jag ut en stor rabatt, ganska djupt och fyllde med ny matjord och jag kunde inte begripa varför inget ville växa där. Jag grävde upp den igen och forslade bort all jord och fyllde nytt, trodde det var något fel på jorden
Den jorden jag grävde upp hade bara på en säsong blivit till nästan bara sand, alla mullämnen var förbrukade. Det var så torrt så det dammade och hela rabatten var fullständigt genomborrad med små, små sugrötter samt stora trädrötter som letat sig dit. Det tog ett tag innan jag förstod problemet....ca 10 m därifrån stod en sälg.
Samma effekt får man nästan under alla träd, förr eller senare så letar sig trädrötterna dit, det hjälper inte så värst mycket att vattna eftersom man i första hand vattnar trädet. Det är inte bara fukten som försvinner utan även all näring.
Jag har vårlökar under ett äppelträd och de klarar sig siså där men jag fick ta bort en marktäckare för den klarade sig inte speciellt bra och när jag rev upp växterna var jorden exakt såsom i min perennrabatt.
Lite olika kan det vara på träd men man får nog välja noga vilka växter man planterar under träd.
Och ja, plymspirean vill ha fukt.
Tja...Jag har ju Phlox, Astilbe, Svärdsliljor, Nävor, Funkior och Strutbräken där nu och de växer så det knakar. Tycker jorden är fuktig där, men tror där finns ett lager lera under matjorden. Det ska väl hjälpa att hålla fuktigt.
Hälsn Tepa
Gunilla T
09-09-2009, 14:20
Okej, har du haft rabatt där under några år så ser du ju att det fungerar. Kanske har du en vattenåder precis där som orkar förse din stora sälg med vatten?
Ville bara dela med mig av mina dyrköpta erfarenheter...
Tack, Gunilla. Det var snällt. Såg du bilderna vilken bjässe till Sälg jag har ? Jag har ju planterat Krokus o andra lökar därunder förra veckan. Nu blev det lite mer planterat idag, skuggväxter alltså. Jorden är ordentligt fuktig, det brukar den vara där. Denna bjässe kanske har rötter väldigt djupt också och som du säger, finns kanske en vattenåder på djupet. Vi får väl se nästa år hur det tar sig. Märker jag att det inte går så får jag väl tänka om. Men Plymspirean hamnade annanstans.
Hälsn Tepa
Eva 33c
10-09-2009, 09:00
Efter vad jag läst så har de flesta träd sina sugrötter i ytterkanten av sin krona, eftersom det som regel är "regnskugga" under kronan. Så att precis under ett träd skulle det alltså egentligen inte finnas så mycket smårötter som suger vatten. Det skulle ju kunna vara en del av förklaringen till varför din rabatt funkar och inte Gunillas. Bara som en liten spekulation alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.