|
gammelnalle
09-09-2009, 10:32
TRÄDgården börjar få för många och stora träd. Nu vill jag såga ner en del. Bland annat Oxel, rönn, björk, Körsbär mm som vuxit sig FÖR stora. Jag LOVAR- det finns massor av träd kvar även efter denna manöver.
Men en del fruktträd vill nog ha mera sol för att kunna utvecklas.
Jag vill minnas att det finns "no-no" när det gäller nersågning av tgräd, bl.a. p.g.a. för kraftig savning(?)
Dessutom är jag så snål att jag tänker använda veden till bränsle och då tror (!) jag att det är bäst att hugga/såga ner på vissa årstider. Dock vet jag inte när.
b
Eva 33c
09-09-2009, 10:52
CITAT (gammelnalle @ 09-09-2009, 11:32)  Jag vill minnas att det finns "no-no" när det gäller nersågning av tgräd, bl.a. p.g.a. för kraftig savning(?) Detta "no-no" gäller ju om man vill beskära träd utan att skada dem, i ditt fall är det ju din önska att bli av med dem. Så egentligen borde man "göra tvärtom", ta ner björkarna på våren när saven stiger osv. Vill man bli av med träd så är väl den "bästa" tiden precis när de lövat ut. De första löven använder ju sparad energi för att slå ut, sedan kommer fotosyntesen igång och träden kan samla ny energi. Men man måste ju ta hänsyn till den tid man själv har till förfogande också. Vad som är bäst med tanke på ved har jag ingen uppfattning om.
Träd som ska bli ved tas i regel ner på vintern, och sedan använder man vårvintern till att kapa upp dem. All ved ska ligga klyvd och klar före påsk om den ska hinna torka så man kan använda den samma höst. Den torkar fram till midsommar ungefär, därefter blir luftfuktigheten så hög att det inte torkar. Jag vet inte om det har någon betydelse för värmevärde etc om du sågar ner träden någon annan årstid än vintern. Anledningen till att man gjorde det förr var att man inte kunde komma ut i skogen och jobba om inte marken var frusen först.
Vill du slippa rotskott bör du ringbarka träden året innan de sågas ner. Detta ska göras på sommaren innan de lagrat för mycket energi i rötterna.
Åh jisses, ska veden vara klyvd och klar före påsk  ? Midsommar har jag haft som måttstock…I påsktid har vi ju fortfarande 1 meter snö. Om man tar ner björkar på försommaren så samlas fjärilar och dricker av saven. Jag räknade en gång till 18 fjärilar på samma stubbe  . /Anki
Katarina H
09-09-2009, 21:16
Vad lustigt att hitta en fråga som jag just funderat på och dessutom när jag inte varit inne på formet på hundra år (nja nästan:-). Vi har precis sågat ned en del träd i vår trädgård, vi ville ha bort träden nu och giddes inte vänta till i vinter. Jag kan återkomma om hur veden blev och hur många rotskott vi fått!
Det är få träd som bildar rotskott, så att man måste barka dem innan.
gammelnalle
10-09-2009, 08:36
Tack för alla svar och inlägg, kul att det finns mäniskor som engagerar sig. b
Hannele
10-09-2009, 09:57
CITAT (gammelnalle @ 09-09-2009, 11:32)  Jag vill minnas att det finns "no-no" när det gäller nersågning av tgräd, bl.a. p.g.a. för kraftig savning(?) Inga träd savar, när de har löv, det vill säga efter midsommar kan man beskära ALLA träd.
Huggorm
10-09-2009, 14:31
Vill man ha veden torr snabbt kan man ta ner träden på försommaren och låta dom ligga med grenarna kvar. Då suger löven i sig det mesta vattnet. Annars är en av anledningarna att såga på vintern att träden innehåller mindre sav då
CITAT (Anki V @ 09-09-2009, 21:57)  Åh jisses, ska veden vara klyvd och klar före påsk  ? Midsommar har jag haft som måttstock…I påsktid har vi ju fortfarande 1 meter snö. Det här är vad jag lärt mig av min far - och vi har aldrig någonsin snö till påsk här i NV Skåne (ja, utom förra året, då förstås  )
Huggorm
12-09-2009, 18:25
Jag har också hört att veden skall vara klar före midsommar. Kanske beror det på var i landet man bor? På varma och torra Gotland torkar den nog rätt snabbt, men på regniga västkusten och nordvästra Skåne med för den delen regnar det ju en hel del
henriks
12-09-2009, 18:42
CITAT (Huggorm @ 10-09-2009, 15:31)  Vill man ha veden torr snabbt kan man ta ner träden på försommaren och låta dom ligga med grenarna kvar. Då suger löven i sig det mesta vattnet. Annars är en av anledningarna att såga på vintern att träden innehåller mindre sav då Absolut torrast ved får man om man fäller träden vid midsommar när löven just blivit fullt utvecklade och sedan låter dem ligga tills löven börjat bli bruna, då är virket torrare än det kan bli liggande i trave som rundved. Typ tre veckor brukar det ta, å därför är det väl knappast något alternativ för en trädgård..... En anledning till att avverka på vintern är ju att det blir mycket mindre markskador, och man kan ta lite tid på sig att röja upp, utan att för den saken ta död på en massa växter.
henriks
12-09-2009, 18:49
hm... veden klar till midsommar???
Vår ved såg ut så här i torsdags: [attachment=41918:vedh_g.jpg]
Ända tills det kom en sån här: [attachment=41917:flismaskin.JPG]
liite smidigare att flisa årsveden till två hus på en timme än att stå i veckor och kapa och klyva ved!! Att satsa på flispanna är nog bland det bästa jag gjort
Huggorm
12-09-2009, 18:58
Klyva ved som är så kul! Jag kan stå i timmar och klyva ved och fundera på livets mening, jag tror inte jag någonsin tänker så bra som när jag klyver ved
henriks
12-09-2009, 19:09
CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 19:58)  Klyva ved som är så kul! Jag kan stå i timmar och klyva ved och fundera på livets mening, jag tror inte jag någonsin tänker så bra som när jag klyver ved Öh??? vi har nog lite olika syn på vad som är kul här i livet..... Jag hade iofs inte SÅ mycket emot att hugga veden, som att vara tvungen att tända i pannan varje dag, och kom man inte hem direkt från jobbet, han man inte elda klart innan läggdags när det var som kallast. Nu, när jag väl har "skottat in" all flisen i lagret - kan jag slå igen dörren till pannrummet och komma tillbaka om en månad ungefär och tömma askhinken.....
gammelnalle
13-09-2009, 08:12
CITAT (henriks @ 12-09-2009, 20:09)  Öh??? vi har nog lite olika syn på vad som är kul här i livet..... Jag hade iofs inte SÅ mycket emot att hugga veden, som att vara tvungen att tända i pannan varje dag, och kom man inte hem direkt från jobbet, han man inte elda klart innan läggdags när det var som kallast. Nu, när jag väl har "skottat in" all flisen i lagret - kan jag slå igen dörren till pannrummet och komma tillbaka om en månad ungefär och tömma askhinken..... För att rensa bort ett tiotal träd som tar för mycket ljus och näring- blir nog en investering i flispanna väl dyrt!!! Och inte tar det veckor att såga/klya/flo veden för ett års förbrukning... men VISST det tar tid. Och med en rejäl akumulatortank räcker det att tända varannan/var tredje dag (beroende på hur kallt och hur många duschar) Och TVÅ bekanta som har fått husen förstörda av fliseeldning- den ena av mögel och den andra en brand (rökskadorna gjorde att hela huset fick saneras- elden/glöden gjorde ingen större brandskada) Inte för att Vedeldning är speciellt ofarlig den heller... har själv haft både brand och soteld... innan jag satt in keramisk panna. b Ps Två rönnar en Oxel , två körbärsträd har nu offrats... En oxel till måste vänta tills päronen är plockade.
Huggorm
13-09-2009, 08:29
Det är ju annars trädslag som är rätt eftertraktade av slöjdare
ängsvädd
13-09-2009, 08:55
Jag tycker man ska fälla träd på vintern. Då finns det inga häckande fåglar. Många fäller träd när fåglar häckar - mycket tråkigt  Första prioritet bör bli att fälla träd när fåglarnas ungar är utflugna, vissa arter kan häcka två gånger under säsongen.
gammelnalle
13-09-2009, 18:40
CITAT (ängsvädd @ 13-09-2009, 09:55)  Jag tycker man ska fälla träd på vintern. Då finns det inga häckande fåglar. Många fäller träd när fåglar häckar - mycket tråkigt  Första prioritet bör bli att fälla träd när fåglarnas ungar är utflugna, vissa arter kan häcka två gånger under säsongen. Lovar: Inga häckande fåglar just nu i min trädgård... b
ängsvädd
13-09-2009, 18:47
CITAT (gammelnalle @ 13-09-2009, 19:40)  Lovar: Inga häckande fåglar just nu i min trädgård...
b Toppen
gammelnalle
15-09-2009, 19:40
CITAT (ängsvädd @ 13-09-2009, 19:47)  Toppen  Fast en Uggla hooar för fullt 200m bort... Häckar?? och Fladdermössen drar sina sträck i kvällningen- men jag TROR inte de bor i träden- snarare i uthusen och förhoppningsvis i någon av mina två fladdermusholkar. b
Du kan väl tipsa den här hooande ugglan om att mitt i Höga kusten finns det två nya, fina, lediga uggleholkar. Botten är ströad med några cm sågspån så det blir mjukt och gott åt ev. ägg/ungar. Du kan även nämna att sorktillgången är MYCKET god  . /Anki
gammelnalle
16-09-2009, 06:03
Nja... jag GILLAR Ugglans hoande och sork vill jag inte heller ha... men tydligen så har han/hon siktat in sig på kråkorna!!?? Brukar vara ett himla väsen på dem. Men om jag får för många Ugglor skall jag nämna till dem var det finns bra bostäder och tillgång till Surströmming. b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|