Gör det det? Är det värt att testa?
kentbra
09-09-2009, 15:49
Nematoder mot så kallade sorgmygg har funkat bra hos mis.
Gäller bara att ha en jämn fuktighet i jorden. Får den torka ut, så dör nematoderna.
Använde nematoder på alla våra plantor och sticklingar i våras. totalt över 4,500 plantor (odlar och säljer Pelargoner) och visstr dyker det upp en och annan sorgmygga. Men inte alls som innan.
För att ta dessa och Kläckta och andra odjur såsom Bladlöss, Spin och Kvalster så använder jag Bönsyrsor.
Kläcker kokonger med olika sorters Bönsyrsor bland blommorna. Dessa är helt ofarliga för blommorna.'
De äter bara andra insekter.
Kent
Låter behändigt - bortsett från att syrsor är smått äckliga djur, tycker jag. Spindlar, gråsuggor...men inte syrsor, bläk.
Ska nog testa nematoderna. Fler som har erfarenhet? Har hört att man ska sätta igång till våren eftersom det funkar bäst på små sniglar. Stämmer detta?
skitgubben
22-09-2009, 20:06
Sniglar är inge kul... Mitt första inlägg på forumet
Nåväl, hörde om nematodernas förträfflighet i sommras OCH det ganska lyckosamma faktum att sniglarna är kanibaler dessutom. Ni vet, ligger det en mosad snigel på gångbanan så är det säkert ett par där och mumsar.
Så dels ska man tydligen vattna ut detta som det sagts när det är fuktigt och ganska varmt ute på våren. Sedan plockar man några stora som man klipper i bitar och marinerar i detta nematodvatten en stund (ingen uppgift men säkert en timme eller nåt) Nästa steg är att utfodra de som fortfarande kryper omkring i buskarna och är lite snigelsugen.
Nu blir det en skön rullians, sniglarna dör av nematoderna och blir sedan uppätna av sina kompisar..ja ni fattar
Låter som en saga men dom har lyckats bra på något ställe i Norge där de har testat fram detta.
Över och ut
Har testat den norska metoden, men är inte helt säker att det fungerar så bra som det påstås.
När vi hade som mest sniglar på och runt tomten i somras, samlade jag in ett par hundra sniglar som jag delade och lade i en ljummen nematodsoppa. Efter ett par dygn spred jag ut innehållet på de ställen som jag viste att sniglar fanns.
Sen fångade jag in nya sniglar som jag hällde i soppan o.s.v.
Efter några dagar ville jag testa det hela lite mer vetenskapligt.
Jag fångade in 10 st sniglar från annat håll, där jag viste att inga förgiftade sniglar
lagts ut, de stängdes inne i en stor plastback där det matades med förgiftade
sniglar och friska blad. De åt allt med god aptit, till och med parade somliga sig.
Fortfarande efter två veckor i denna karantän verkade sniglarna ok, möjligen lite slöa.
Då trötnade jag och förflyttade dem till de sälla jaktmarkerna.
Nästa försommar kommer jag nog att göra ett nytt försök. Kanske blir jag mer övertygad då.
smuleborg
22-09-2009, 20:55
Tips: använd sökfunktionen. Skriv nematoder. Jag har en känsla av att det finns massor att läsa.
lotta65
29-11-2009, 17:13
CITAT (Pesco @ 09-09-2009, 21:13)

Låter behändigt - bortsett från att syrsor är smått äckliga djur, tycker jag. Spindlar, gråsuggor...men inte syrsor, bläk.
Ska nog testa nematoderna. Fler som har erfarenhet? Har hört att man ska sätta igång till våren eftersom det funkar bäst på små sniglar. Stämmer detta?
Ja det är helt rätt. Nematoderna är under jorden och där är sniglarna medan de är unga, de förökar sig under hela sommaren men jag kan rekommendera Bionemas tre-stegsprogram som levererar Nemaslug med jämna mellanrum hela sommaren.
Hej!
Just hitkommen. Skrev även på annat ställe om mina goda erfarenheter att utan gift eller kemikalier bli av med mördarsniglar.
toxashop.se har sådana. Köpte 2 och har sen dess kunnat se blommorna växa utan att bli uppätna av dessa d****a mördarsniglar.
Gör du kära delägare av häxashop reklam också i det här forumet nu?
theseraphim
03-02-2010, 09:51
Som nämnt tidigare så är nematoder inget botemedel mot sniglar utan även tipsen från Norge är att fortsätta använda gift, plocka, klippa osv för det är bara en komplement ingen mirakelkur tyvärr. Tyvärr en dyr och opålitlig komplement.....
greenspot
01-04-2010, 17:12
Hej
Om du tycker att det är lite läskigt med nematoder och andra kryp så finns ett helt ofarligt sätt att ta hand om alla skadegörare i våra odlingar och det är GreeNeem. Du kan läsa mer om det på min hemsida
http://www.greenspot.se/sida3.htmlSen väljer du själv vilket du vill använda.
Lennart
theseraphim
01-04-2010, 17:42
CITAT (greenspot @ 01-04-2010, 18:12)

Hej
Om du tycker att det är lite läskigt med nematoder och andra kryp så finns ett helt ofarligt sätt att ta hand om alla skadegörare i våra odlingar och det är GreeNeem. Du kan läsa mer om det på min hemsida
http://www.greenspot.se/sida3.htmlSen väljer du själv vilket du vill använda.
Lennart
ähum jag trodde reklam var förbjudet på forumet
Men nematoderna mot sniglarna fungerar ju på UNGA sniglar. Fast personligen tycker jag att det kostar för mycket, vad är det? 600 som räcker till några hundra m2...
Om du nu vill testa tror jag på den norska metoden, att ge dom ett bad och sedan placera ut, att vattna ut det, ja, det känns ju lite som slöseri på det dyra medlet...
greenspot
01-04-2010, 20:52
Sorry
Det var inte min avsikt att tumma på regler.
Samsara
26-04-2010, 08:47
Finns snigelfritt, då svälter dem ihjäl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.