Susanne i Linköping
I våras sådde jag sommardahlior, de finaste märkte jag med små skyltar och tog upp knölarna när frosten tagit blommorna. Men hur förvarar jag dem bäst? Frostfritt och gärna i torv, har jag läst, men när jag kollade häromdagen tyckte jag en del av knölarna började se lite skrumpna ut. Ska man hålla torven lite fuktig, eller hur gör man? Och hur svalt måste de förvaras?
Eva i Skåne
Alla dahlieknölar skrumpnar under vintern så det är nog ingen fara.
Hur svalt? Tja, plusgrader i alla fall. Sen klarar de sig nog även upp mot 10 grader tror jag. Hellre för torrt än för fuktigt är min erfarenhet annars kan de ruttna.
Lycka till. wub.gif
Ti bee
Jag prövar att förvara mina liggande i vermikulit i källaren, torrt och svalt. Hörde någonstans att det skulle gå bra med vermikulit också. Fast det är första omgången för mig, så jag får väl se om de klarar sig.
Torrt och svalt är det som tycks gälla enligt många källor, så det är det jag strävat efter själv. Mina ligger även relativt mörkt, är det också önskansvärt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon