Full version: Spretiga rosor...
_Magnus_
Förra året planterade jag lite olika rosor på tomten. Klätterrosor, buskrosor m.m. Jag tycker dock att dom tar sig dåligt. Framför allt blir dom glesa & spretiga och ser så kala ut längst ner. Ser lite tokigt ut när dom blommar så fint upptill men ser så skraltiga ut nedanför. Jorden är det inget fel på och jag har även gödslat lite då & då med riktigt fin & välbrunnen hästgödsel... Vad gör jag för fel? Eller är jag för ivrig med tanke på att de endast stått ett år? Några tips för att få dom så där fylliga & fina som de ser ut i mina drömmar rose.gif ?
Thé
Enda knepet jag vet är att bygga upp dem genom beskärning, det tar ett antal år. Varje vår klipper man dem för att uppnå en finare form. Till sist är de förhoppningsvis så där fina som man önskar. Det står en del om beskärning av rosor i Lars-Åke Gustavssons "Rosor för nordiska trädgårdar". I nya utgåvan står det om beskärning i tredje delen, i gamla upplagan står det i andra delen. Kolla på biblioteket.
Ezereht
Sedan tror jag också ge dom mer än ett år, och en del kan ju behöva stöd.
emmalofo
Några av mina rosor har blivit höga och skraltiga för att de stått för trångt med andra växter. Känns som de har behövt dra iväg på höjden för att få lite "lebensraum" och solljus.

Sen skiljer sig väl rabattrosor från buskrosor i växtsättet, några blir liksom finast upptill och kala nedtill. Då kan man plantera fler (lågväxande) rosor kring fötterna på dom smile.gif
Stiffe
3-5 år får du nog allt vänta innan rosorna börjar bli "vuxna". Beskärning är också användbart, men helst ska man inte beskära rosor de första 3 åren har jag hört. Bladen är ju en tillväxtfabrik, så ju mer du klipper bort ju mindre total tillväxt får du.
/S
Thé
Fast man beskär ju innan bladen kommit? Men du menar att det skulle ha varit blad på den biten som man skär bort, och därmed snuvar rosen på?
Stiffe
Japp.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon