Plantan
Hej !
Jag har märkt att min Japanska lönn fått vit bark på en gren. vad kan detta bero på? Är det något jag måste åtgärda för att den inte ska bli mer sjuk? Jag planterade trädet i våras.
Jag har tagit bort en gren precis intill då alla löv torkade i hop. Nu är jag rädd att detta bara är början på slutet
Den är planterad i ganska stark sol och inte helt vindstilla.

Jag är tacksam för kloka råd confused.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att det är Svamp sjukdom som heter ( mjöldagg ) , Du ska borta alla skadad delar plus om du kan sprija och vattna på blandning ( vatten + Atamon ) .

H: Bassam

Obs du ska ge de naturliga gödsel under våren.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte mjöldagg.
FirstAID
CITAT (Bassam @ 09-09-2009, 20:25) *
Hej
Jag tycker att det är Svamp sjukdom som heter ( mjöldagg ) , Du ska borta alla skadad delar plus om du kan sprija och vattna på blandning ( vatten + Atamon ) .

H: Bassam

Obs du ska ge de naturliga gödsel under våren.

FORUMET 1 - 0 BASSAM

Igen rotfl.gif
Gunilla T
CITAT (FirstAID @ 10-09-2009, 18:13) *
FORUMET 1 - 0 BASSAM

Igen rotfl.gif

Vad bidrar du själv med till forumet ?...förutom att trakassera Bassam?
pebblelake
Gör inget!
Bladen ser friska ut.Vänta till nästa vår och se vad som händer.
Däremot om grenen börjar bli svart så kapar du bort det svarta + lite till.Synd att du kapade grenen som löven torkade på,om man bara vattnar och sköter den så brukar den hinna med ett bladutspring till senare på sommaren.Grenen behöver inte vara död bara för att den tappar bladen.
Lycka till med din fina lönn.
Huggorm
Jag håller med pebblelake, avvakta och se hur det utvecklar sig. Det är svårt att se exakt hur det ser ut på bilden, men det skulle ju kunna vara något slags lav även om det verkar märkligt på en så ung planta som dessutom står ljust och öppet
Bassam
Hej
Det är inte så lätt att bestämma från bilden , men det är bra om vi går olika förslag , man ska säga varför man tror så , jag tycker själv att mjöldagg på grund att dåliga bladen och växter står på varm och fuktiga bladen.
obs Sverige klimat bra till SVAMPEN .

H :Bassam
pebblelake
CITAT (Bassam @ 10-09-2009, 19:33) *
Hej
Det är inte så lätt att bestämma från bilden , men det är bra om vi går olika förslag , man ska säga varför man tror så , jag tycker själv att mjöldagg på grund att dåliga bladen och växter står på varm och fuktiga bladen.
obs Sverige klimat bra till SVAMPEN .

H :Bassam

Hej bassam!
Varför tycker du bladen ser dåliga ut?
Jag tycker dom ser fina och friska ut.
FirstAID
CITAT (Gunilla T @ 10-09-2009, 18:27) *
Vad bidrar du själv med till forumet ?...förutom att trakassera Bassam?

Nu förstår jag inte riktigt confused.gif Det är ju det jag gör här yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon