hallonkatt
09-09-2009, 12:38
Jag behöver hjälp med min ros "Hope for humanity", det har kommit ett skott för ett tag sedan och jag undrar om det ska vara kvar eller om det ska bort???? Det har växt VÄÄÄLDIGT fort och ser konstigt ut tycker jag. Är det ett skott som ska bort eller ska det va kvar?? Det är det lååånga skottet till höger på bilden jag menar.
En sak till angående denna ros, den har varit liksom vit mjölig på blad och så ett tag och undrar hur man får bukt med detta? Läste någonstans att det kan vara mjöldagg?
Tacksam för svar.
Jag kan inte riktigt se om skottet kommer från en gren ovan jord (ovanför ympningsstället).
Är det så, korta in grenen på våren.
mjöldagg bekämpningBikarbonat brukar hjälpa även på rosor, och man ska undvika att rosen står för torrt.
Ezereht
09-09-2009, 13:30
Min HfH har också fått mjöldagg. Jag hörde om nån fler... jag misstänker den oavsett vad det står är lite känslig för mjöldagg, och din står nära husgrunden där det är väldränerat. Gissningsvis kommer du har fortsatta problem med mjöldagg av och från på den rosen om du har kvar den på den placeringen. Eller så får du vara väldigt flitig med att vattna.
Du får jämnföra bladen, taggar, färger på den långa grenen mot dom andra, ser dom exakt lika ut är det äkta rosen, annars är det ett vildskott som du ska följa ner så långt du kan i jorden och dra bort, inte så enkelt men du får försöka, helst inte klippa då är den snart tillbaka. Hope for Humanity kan bli 1.20 - 1.5 m hög så visst kan det vara den äkta som drar på.
Tycker att när man fått vildskott en ggn på en ros kommer det gärna igen , man får ha lite extra koll på den rosen sedan. Vildskotten kommer från ympunderlaget på rosen tex Rosa canina, Rosa multiflora, det syns väldigt tydligt att det är en annan ros.
Lite svårt att se detaljerna på den lilla bilden, men jag tycker inte det ser konstigt ut. Tror det är äkta vara. Ser inte ut som vare sig Canina el Multiflora. Det är inget ovanligt att rosor skjuter iväg sådana långstörar till skott.
Ta ner den nu behöver du inte göra, såvida den inte är utsatt för kastvindar. I så fall kan du klippa ner den 30-40cm för att undvika att den går av helt under vintern. Annars vänta till våren.
Det är säkert mjöldagg. Tycks vara ett svampår i år. Inte mycket lönt att göra något nu mot MD. Möjligtvis plocka upp bladen, så de inte ligger och sprider sporer till nästa år.
/S