veclock
09-09-2009, 14:41
Hur ska jag få mina köttätande växter att överleva inomhus under vintern på bästa sätt?
Bla. venus flytraps, nepenthes, flugtrumpeter och drosera paradoxa.
skogstroll
09-09-2009, 14:45
jag har aldrig lyckats tidigare men i vinter övervintrade min flugtrumpet i mitt skuggiga, dragiga lilla badrumsfönster
GoSatta
09-09-2009, 15:12
terarium/akvarium = bra luftfuktighet, lampor och kalkfritt vatten.
De flesta flugtrumpeter kan övervintra ute upp till zon 3 (beroende på art) De andra vill ha det svalt, ljust och ständig fukt. Mina "inneköttätare" ställer jag i en plastback som är tio cm djup. I backen fyller jag sen på med regnvatten. Brukar klara sig fram till början på februari. Har man då tur finns det snö som jag tinar och fyller på med, annars blir det en dunk batterivatten.
Ljuset och vattnet är nog det viktigaste, när man tar in dessa växter.
veclock
09-09-2009, 21:41
Alright.
Körde med batterivatten förut men gick över till kranvatten.
Dom klarar sig bra med det verkar det som. Men får återgå till batterivatten ifall det är viktigare på vintern.
Undrar hur det är med värme och solljus? Behövs mycket av det när det är kallt ute? Har dom ju inomhus hela vintern.
CITAT (veclock @ 09-09-2009, 22:41)

Alright.
Körde med batterivatten förut men gick över till kranvatten.
Dom klarar sig bra med det verkar det som. Men får återgå till batterivatten ifall det är viktigare på vintern.
Undrar hur det är med värme och solljus? Behövs mycket av det när det är kallt ute? Har dom ju inomhus hela vintern.
Du märker först efter ett halvår att de inte mår bra av kranvatten. Växterna lagrar nämligen vattnet i sina rötter och knölar. Finns det då föroreningar i vattnet i form av klor och kalk, så sätts rötterna och knölarna igen och växten dör efter ca 6månader! Därför ska man ALDRIG vattna med kranvatten!
Alexander-VG-zon3
09-09-2009, 22:12
min mamma hade en stor kannranka, den levde enbart på kranvatten (Kristianstad vattens dessutom) den dog inte av vattnet. däremot dog den när den inte fick vatten alls. men sedan är det en lätt skött köttäatnde växt också.
den hade mossa, orkidé kompost som jord.
när jag hade köttätande växter så fick dom antigen regnvatten eller akvarievatten.
sedan kan dom ruttna om dom står kallt och blött. plus en del vissnar ner under vinter om dom står kallt och ska därmed ha mindre vatten och inte stå blött! utan bara ha det lätt fuktig eller torka ut lite innan man vattnar igen.
till våren när värmen och ljuset ökar så ska dom också ökas till att stå i vatten om nu den arten kräver det.
har man den inne i rumsvärme så är det ett stort plus med extra ljus och så fuktig luft man kan skapa, och då ska den också ha mer vatten än om den stod svalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.