carolyn
11-11-2003, 21:50
Hej Allihop!
Jag hoppas någon av er kan hjälpa mig. Har en koloni som jag tog över i våras. På en väldigt fin o praktiskt ställning växer en enorm vial, vacker förvisso men på den pratiska ställningen vill jag ha Klematis.
Har försökt att gräva bort vialen men den bara återkommer o återkommer o återkommer............
Började redan i våras då den kom upp, men vips dök den upp på andra ställen. Den är ca tre meter hög och ungefär lika bred.
Någon som har ett bra tips på hur jag kan göra för att bli av med den??
Vänliga hälsningar från Carolyn i Landskrona
Eva i Skåne
12-11-2003, 00:07
Det som växt upp i år dör nog under vintern, men det finns förmodligen massor av frön i jorden eftersom det kommer upp nytt hela tiden. Dra upp de nya skotten när de kommer till våren och om några får växa och gå i blom så låt inte baljorna sitta kvar och mogna och sprätta iväg nya ärter.
Det tar flera år innan det slutar komma några nya skott. Det är min erfarenhet.
carolyn
12-11-2003, 00:19
Tack Eva för ditt svar. Jag har gjort så, när det började komma upp skott i våras så både grävde jag och drog upp, men det verkar vara en envis rackare, den är nog ganska gammal tror jag, perenn är den tydligen enligt förra koloniägaren.
Kan man möjligen prova typ Rambo eller nåt tror du?
Hälsningar
Carolyn
Den är perenn och kan visst utveckla en rejäl pålrot. Nåt ilsket medel kan säkert hjälpa till. Men du kanske skall göra ett riktigt djupt grävande till våren och se om du kan få upp mera rot....
Eva i Norrköping
23-11-2003, 10:25
Ja ,det är pålroten som är det svåra, inte fröna! Jag flyttade en häromåret, och trots att jag faktiskt fick upp roten, så blev det väl någon pytteliten bit kvar, så det kommer fortfarande upp små skott.
carolyn
23-11-2003, 13:26
Hej o tack för svar! Jaa, det är nog bra gift som gäller då............
Round Up verkar inte finnas lägnre, är Rambo o dyl. samma sak???
Hälsningar från Skåne, känns som om man bor i grå yllefilt just nu
andersen
23-11-2003, 16:35
Bra gift??? det finns inge bra gift, allt gift är gift och bör ej användas, gräv i stället det vinner både du och miljön på.

Rambo eller vad det nu heter är av samma sort som round up,det skader mer än den gör nytta,tänk på alla insekter och andra nyttodjur i trädgården,det är bara att gräver.Jag klippte ner min på hösten den fösvann utan min vilja,ja så kan det går har satt en ny framför ett plommonträd.

Renate
carolyn
27-11-2003, 20:42
Hej igen o tack för era svar!
Nej, självklart vill jag inte använda gift! Men om inget annat går så kan man kanske göra det en enda gång, och bara pensla på just på den plantan. Gräva har jag försökt, den här vialen är säkert minst 15 år gammal säger den förre koloniägaren.
För övrigt vill jag säga att jag inte använder annat än naturgödsel och komposterar allt i trädgården, odlar växter som är bi o fjärilsdragare, har rishögar åt igelkottarna o försöker vara så varsam jag kan. Så att ingen behöver tro att jag står där i högsta hugg med giftflaskan så fort ogräset kommer fram

för så är det inte!
Hej från Carolyn
andersen
28-11-2003, 15:25
Carolyn om du grävde undersommaren, så tror jag inte att det kommer upp specielt mycke av växten, det borde gå att ha död på växten om du tar hackan och slår bort det gröna så fort det visar sig ovan jord, då tröttnar växten och dör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.