|
Hej! jag och min fru har precis köpt ett nytt hus. Jag kan inget om plantering och trädgård och trädgården är inte planerad alls. där vi ska ha gräs är det en packad lerjord med en del små sten iblandat. Min fundering är om jag bara kan slänga på några cm matjord och sen så gräs i det eller måste jag göra nåt annat? (småstenen i är rester/slagg från ett gammalt stålbruk) Sen är det samma visa där vi ska plantera tuja häck och även samma där vi ska plantera rodedendron, har ni nåt tips om det oxå är jag tacksam  ? Tack på förhand
Hej Det är bra om du gör förbättring till jord . H : Bassam
Hannele
10-09-2009, 09:24
CITAT (hanken @ 09-09-2009, 19:38)  Hej! jag och min fru har precis köpt ett nytt hus. Jag kan inget om plantering och trädgård och trädgården är inte planerad alls. Du har lagt samma fråga på två ställen... Huset kostade väl ett par miljoner, kanske värt att satsa 100 000 på fackfolk, som gör grunden till trädgård? Eller 200 kr på en bra trädgårdsbok, finns gratis på biblioteket, ingen liten fråga du ställer.... Svaret blir nästan en bok..
petrasm
10-09-2009, 15:07
CITAT (Hannele @ 10-09-2009, 10:24)  Du har lagt samma fråga på två ställen... Huset kostade väl ett par miljoner, kanske värt att satsa 100 000 på fackfolk, som gör grunden till trädgård? Eller 200 kr på en bra trädgårdsbok, finns gratis på biblioteket, ingen liten fråga du ställer.... Svaret blir nästan en bok..
petrasm
10-09-2009, 15:17
CITAT (hanken @ 09-09-2009, 19:38)  Hej! jag och min fru har precis köpt ett nytt hus. Jag kan inget om plantering och trädgård och trädgården är inte planerad alls. där vi ska ha gräs är det en packad lerjord med en del små sten iblandat. Min fundering är om jag bara kan slänga på några cm matjord och sen så gräs i det eller måste jag göra nåt annat? (småstenen i är rester/slagg från ett gammalt stålbruk) Sen är det samma visa där vi ska plantera tuja häck och även samma där vi ska plantera rodedendron, har ni nåt tips om det oxå är jag tacksam  ? Tack på förhand Ja du det är inte ett lätt svar men ju bättre för arbete desto bättre reultat. Gräset kräver väl inte så mycket men ett par cm låter tunnt. Jag hade fräst upp jorden ordentilg om jag var du. Till tujerna hade jag grävt upp riktigt så att deras rötter kan sprida sig. De går förvisso inte så djumpt men ändå. Min granne satte för tio år sedan tujor i packad lerjord. De är inte så kraftiga som andras med samma förhållande och det blir svårt att ränsa ogräs. Roddarna skall stå i ren ogöslad torv minst 200 liter/ planta annars är det utkastade pengar. jag har själv anlagt en hel Rodde rabatt det gäller att ge dem rikligt med torv. De får inte gödlas med blåkorn o dylikt för de tål inte kalk. Inte ens i närheten. jag gödslar själv med brunnen stallgödsel. Jag är inget provs men detta är min synvinkel. Har haft trädgård i 8 år o är mkt intresserad av detta.
CITAT (petrasm @ 10-09-2009, 16:17)  Ja du det är inte ett lätt svar men ju bättre för arbete desto bättre reultat. Gräset kräver väl inte så mycket men ett par cm låter tunnt. Jag hade fräst upp jorden ordentilg om jag var du. Till tujerna hade jag grävt upp riktigt så att deras rötter kan sprida sig. De går förvisso inte så djumpt men ändå. Min granne satte för tio år sedan tujor i packad lerjord. De är inte så kraftiga som andras med samma förhållande och det blir svårt att ränsa ogräs. Roddarna skall stå i ren ogöslad torv minst 200 liter/ planta annars är det utkastade pengar. jag har själv anlagt en hel Rodde rabatt det gäller att ge dem rikligt med torv. De får inte gödlas med blåkorn o dylikt för de tål inte kalk. Inte ens i närheten. jag gödslar själv med brunnen stallgödsel. Jag är inget provs men detta är min synvinkel. Har haft trädgård i 8 år o är mkt intresserad av detta. Man använder ALDRIG jordfräs på lerjord, då den förstör lerans struktur fullständigt och gör det hela ännu mer svårarbetat.
Hannele
10-09-2009, 19:53
petrasm, hörde ett radioprogram som sa just detta, att man ofta glömmer trädgården, när man bygger ett nytt dyrt hus, på något sätt får trädgården inte kosta något. De flesta anlitar fackfolk, när de bygger hus, men inte, när det gäller trädgård. I vissa fall kan det vara värt att anlita hjälp av kunnigt folk. Programmet rekommenderade en budget på 5-10% av husets värde till trädgård.
ängsvädd
12-09-2009, 14:08
Du kan ha jorden som den är till gräs. Thuja växer bra på lerjord och rhododendron får du blanda i torv i planteringsgropen.
skogstroll
12-09-2009, 14:17
det finns ju grässorter som vill ha det blött, har jag hört... kanske nåt mer åt vass-hållet? kanske du kan kolla med lokala handelsträgårn?
Jag vill ge alla ni som har gett oss tips på hur vi ska gå till väga... ett jätte stort TACK!!!!
Vi har fått all hjälp vi behöver nu och som tur är har vi inte behövt lägga en krona mer på det:)
ängsvädd
13-09-2009, 20:18
Hur har ni löst det hela?
tack alla.. Vi tar och lägger ut lite matjord där vi ska ha gräs och sen sår vi på det, tuja häcken har vi grävt ur för och ska återfylla med matjord.. rohdedendron blir att gräva hålor som vi fyller med rohdedendron jord och sen lägger vi torv eller barkmylla över..
Källtorpet L&T
17-09-2009, 14:40
CITAT (MariaS @ 10-09-2009, 19:17)  Man använder ALDRIG jordfräs på lerjord, då den förstör lerans struktur fullständigt och gör det hela ännu mer svårarbetat. jag tycker att du går lite hårt åt jordfräsen.. jag vill påstå att det beror på hur man fräser.. jag håller med om att man kan förstöra strukturen på lerjord med en fräs, men använder man fräsen med förstånd för att blanda in t ex. sand, växtrester och/eller stallgödsel så är den ett alldeles utmärkt hjälpmedel.. sen gäller det ju att sluta fräsa i tid så att säga, man kan mycket väl "grovbryta" en gräsmatta eller ett odlingsbädd men att fräsa såpass många gånger att kornstorleken på jorden blir mindre än 2-3 mm är att "förstöra" jorden..
ta koskit- på -påsen 4 för 100 kr och mycket av den varan till tujorna ! Vi hade nog en säck / meter och diket var kanske 50 cm bred och 40 djup.
Jag skulle lägga ett markväv på och göra kryss på den där man ska plantera, då slipper du ogräs under häcken. köp nästan lika många säckar täckbark som koskit och lägg barken på markväven, snyggt på en gång !
Ni har kanske koll, men när ni nämde att ni är nybörjare, så tipsar jag om att det är bra att ha ett snöre över hela längden av diket, så får ni en rak plantering. det är också smidigt att ha ett måttstock ( pinne eller liknande) som ni mäter avståndet mellan plantorna. Då blir det samma avstånd hela tiden utan att man måste tänka på det.
Vi fick en rekommedation att ha 3 plantor / löpmeter ( vi hade ca. 60-80 cm höga plantor), då hade vi en 30 cm pinne mellan stmmarna, ( för stammen är också ett par cm ).
Vattna mycket nu under hösten, varje vecka minst 10 liter / planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|