|
Hej! Myntor är vad jag förstått tuffa o tåliga. Jag har 2 stora plantor som klarar vintern fint. Men - en mynta jag har i landet sådde jag ute i år, och den har inte blivit så stor ännu - en liten planta, en knapp tvärhand hög. Den kom inte upp förrän i mitten av juli eller nåt sånt. Nu kommer jag inte riktigt ihåg men troligtvis är det grönmynta. Kommer denna lilla planta att klara vintern eller ska jag gräva upp och ta in den att övervintras frostfritt? Förresten - jag är glad att jag följde råden från odlaiter och grävde ner en plasthink utan botten runt mina stora myntor, när jag grävde såg jag vilka otroligt kraftiga rotskott den skickar ut i förhållande till plantans storlek! Så jorden i landet verkar passa myntorna bra
GudrunS
09-09-2009, 20:02
Mynta är mycket livskraftig och invaderar hela sin omgivning efter några år. Tricket med hink utan botten genomskådar de snabbt och skickar sina rotskott under kanten och ut i friheten. Det enda som jag har kommit fram till fungerar så att myntorna får husera fritt och jag får lugn är: två pallkragar på höjden fyllda med jord och myntaplantor. Pallkragarna står på en bit svart, vattengenomsläpplig plast och gräset omkring klipps och trimmas. Myntorna stortrivs i pallkragarna och blir jättefina.
För att vara en smula motvals kan jag meddela att mina myntor tycks förtvina. De huserar i en avgränsad bit av trädgårdslandet tillsammans med oregano och citronmeliss, och de båda sistnämnda tar in mer och mer på mina två myntor. Jag behöver nog flytta dem för att de inte ska försvinna helt!
EKLO - Sprider sig citronmelissen på samma sätt som myntan med rotskott eller blir den bara buskigare?  Hur pass små plantor mynta tror ni kan överleva vintern då? Vad är det som avgör? Rotsystemets djup?
CITAT (morca @ 10-09-2009, 10:25)  EKLO - Sprider sig citronmelissen på samma sätt som myntan med rotskott eller blir den bara buskigare?  Hur pass små plantor mynta tror ni kan överleva vintern då? Vad är det som avgör? Rotsystemets djup?  Min citronmeliss blir bara buskigare och högre, inte jordskott utan kraftig tillväxt bara. Det där med myntans storlek vet jag inte, men de är ju tåliga. har bara köpt plantor själv...
Aqvakul
10-09-2009, 17:58
Citronmelissen är däremot enormt duktig på att fröså sig.
GudrunS
10-09-2009, 19:07
Skickar en bild på mina myntaodlingar. I den närmaste pallkragen huserar en pepparmynta ensam och i den bortre samsas grönmynta och oregano om utrymmet. De har stått i samma jord 4-5 år och kommer snällt tillbaka så här varje år. Däremot överlever citronmelissen inte utomhus (bor i zon 4-5) så i år ska jag se om det går bättre i växthuset. Där har jag en fransk dragon som fryser ner totalt varje vinter och växer upp till en buske varje sommar så det borde ju gå.
smuleborg
10-09-2009, 20:45
Vi har mynta, fanns där när vi tog över, på ett stycke. De tre sista åren har vi kört över med gräsklipparen (vilken doft  ) De kommer igen, och igen. Det handlar väl om, om man inte vill ha mynta över hela tomten (och halvvägs ut i skogen), att odla dem "avgränsat", kanske som GudrunS. Mynta är gott! Krukodling kan vara ett alternativ.
Malin_MeL
10-09-2009, 20:48
Jag har dem i krukor, men då har de inte klarat vintern. jag funderade lite förut idag på om man kanske kan gräva ner krukan i grönsakslandet under vintern, vad tror ni om det?
CITAT (Malin_MeL @ 10-09-2009, 21:48)  Jag har dem i krukor, men då har de inte klarat vintern. jag funderade lite förut idag på om man kanske kan gräva ner krukan i grönsakslandet under vintern, vad tror ni om det? Är precis vad jag undrar. Dessutom, kan man ha mynta i en nergrävd kruka i jorden permanent, eller hittar den ett sätt att sprida sig i alla fall?
smuleborg
13-09-2009, 13:48
CITAT (tyffe @ 12-09-2009, 21:27)  Är precis vad jag undrar. Dessutom, kan man ha mynta i en nergrävd kruka i jorden permanent, eller hittar den ett sätt att sprida sig i alla fall? I alla fall frösprider den sig. Går ju att förhindra genom att ta bort blommorna innan de går i frö.
skogstroll
13-09-2009, 14:42
Frösprider sig vet jag inte om mina gör, det är rötter överallt  tokspridning, tror inte det är nån fara för vanliga sorter som tex grönmynta
Oregano är också en mynta, vad jag vet.
Jag har kungsmynta och den finns överallt och det är definitivt pga fröspridning. Jisses vad jag ångrar att jag tog en liten bit hemma hos mamma och pappa...
GudrunS
13-09-2009, 20:46
Jag har också kungsmynta överallt men den är ganska lätt att dra bort. Jag låter den stå kvar till våren eftersom humlor, bin och fjärilar fulkomligt älskar denna växt. Om man har bärbuskar och fruktträd drar kungsmyntan pollinatörer även till dessa.
salikons
17-11-2009, 17:51
Den klarar sig säkert. Jag hade småplantor ute i landet förra vintern utan problem
ingrid fuxwall
17-11-2009, 21:16
CITAT (Peztis @ 13-09-2009, 15:50)  Oregano är också en mynta, vad jag vet.
Jag har kungsmynta och den finns överallt och det är definitivt pga fröspridning. Jisses vad jag ångrar att jag tog en liten bit hemma hos mamma och pappa... Men inte är det mycket likhet på Grekisk origano och kungsmynta, den senare verkar överleva allt och tar över allt
Eva 33c
18-11-2009, 10:01
Kungsmynta (oregano) är inte en mynta, det svenska namnet till trots. Den tillhör släktet Origanum, medan de "riktiga" myntorna tillhör släktet Mentha. Men de hör till samma familj, så liite släkt är de. Kungsmyntan sprider sig som de flesta väl märkt framföra allt med frö. Medan myntorna skickar rotskott. Hur invasiv en mynta blir beror lite på var man bor. Här i zon 5 har jag en pepparmynta (den "äkta" som inte blommar särskilt mycket, det blir inga självsådder) som fått härja fritt i kökslandet i 10år minst, och täcker nu en yta på 60x60 cm, alltså inte särskilt invasiv. Citronmelissen som ni talade om, överlever bara några år hos mig, och självsådderna brukar inte överleva vintrarna, så den får jag så om med jämna mellanrum om jag vill ha den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|