hanken
Hej! jag och min fru har precis köpt ett nytt hus. Jag kan inget om plantering och trädgård och trädgården är inte planerad alls.
där vi ska ha gräs är det en packad lerjord med en del små sten iblandat. Min fundering är om jag bara kan slänga på några cm matjord och sen så gräs i det eller måste jag göra nåt annat? (småstenen i är rester/slagg från ett gammalt stålbruk)

Sen är det samma visa där vi ska plantera tuja häck och även samma där vi ska plantera rodedendron, har ni nåt tips om det oxå är jag tacksam ?

Tack på förhand
MariaS
Till att börja med.

Rhododendron: Gräv ur en stor grop ½x½ meter ca 40cm djup. Fyll den med rododendronjord och sätt en rododendron i gropen. Inga kompromisser om man vill ha fina roddisar! Rhododendron vill ha mycke vatten nu till hösten, så de kan fylla på vätskeförådet inför vintern och de vill ha massor även till våren, så de kommer igång. Därefter är de ganska torktåliga.

Thujahäck: TAg barkmull och lägg ut minst 5cm tjockt och 50cm brett där häcken ska planteras. Vänd sedan ner mullen i leran minst ett spadtag djupt. TAg små tag med spaden, så det blir ordentligt blandat. Sen är det lätt att plantera tujorna och de rotar sig lätt. Lägg sen ut tidningar eller barkduk runt häcken och lägg ytterligare minst 5cm täckbark eller liknande för att hålla undan ogräset, så häcken slipper konkurrens.

Gräsmattan: Ytan behöver luckras upp ca 10cm djupt. Det är INTE lämpligt att använda en jordfräs för detta. Optimalt är en harv, men de är inte alltid så lätta att få in i en trädgård. Men kolla hos närmaste maskinuthyrare, de kan ha harvar som är lämpade för trädgårdstraktorer/klippare.
När ytan är uppluckrad, ska den jämnas till. Enklaste då, är att ta en SJ-pall som man vänder upp och ner. Bind fast ett rep i två av hörnen som en "rem". Lägg remman bakom nacken framför axlarna (=OK) och dra pallen fram och tillbaka över ytan tills du blir nöjd. Sen är det bara att så eller rulla ut färdig matta. Gräset kommer växa så det knakar i leran! Till våren när gräset kommit igång, börjar du klippa på hög höjd (8-10cm) några gånger. Sen är det bara att klippa på. Klipp gärna lite och ofta, så håller du ogräs och mossa borta, stärker gräset och göder det samtidigt med det fina gräsklippet som snabbt förmultnar och kommer till nytta igen.
hanken
Tack smile.gif varför kan jag inte använda en jordfräs? jag menar hur gör jag om jag inte får tag i nån harv? duger det inte att bara köra på några cm matjord och sen så?

mvh H
Hannele
CITAT (hanken @ 09-09-2009, 20:45) *
Hej! jag och min fru har precis köpt ett nytt hus. Jag kan inget om plantering och trädgård och trädgården är inte planerad alls.

Huset kostade väl ett par miljoner, kanske värt att satsa 100 000 på fackfolk, som gör grunden till trädgård?
MariaS
Om man använder jordfräs på lera, så blir leran ändå hårdare och mer svårarbetad. Jordfräsen slår sönder strukturen. Visst kan du lägga på matjord istället, men bästa näringen finns i leran. Ska du lägga på matjord, bör du lägga på minst 10cm, så gräsets rotfilt kan få ordentligt fäste.
Husihelvete
Jag har fräst lerjord, luckrat upp den. För att sedan inte få en lika kompakt lermark igen så har jag fräst ner grus i leran. Ovanpå har jag lagt ca 10cm matjord som jag sedan rullat ut gräsmatta på. Till våren blir det till att toppdressa för att att fylla ut på de ställen det har sjunkit undan men det var väntat att jag skulle få göra det.
ängsvädd
Jag har inte gjort något åt min lerjord. Den blir luckrare på naturlig väg när växtmaterial förmultnar.

Jag har en rhododendron, till den har jag blandat i torvmull.

Jag är nöjd med min lerjord - har en vildäng där flera arter trivs samt odlade växter.
Ophelia
Det ideala vore om du kunde gräva upp jorden och lägga i kockor och låta frosten frysa sönder dem. Finns det någon med en plog skulle det vara ypperligt om det är mycket du har att gräva. Det skulle inte vara fel att sprida ut växtmaterial och låta det plöjas ner. Ska det föras in något dräneringsmaterial bör det vara, givetvis mullmaterial, men även grovt grus kan öka dräneringsförmågan. Sand i lerjord är som sagt ingen hit. Egentligen kan man tillföra all (mer eller mindre) växtmaterial som typ gammal kompost, löv, flis av grenar, hackad halm m.m. Eller direkt köra ut fin matjord (inget att snåla på).
Till våren kan du ju harva ut det hela och jämna till samt förbereda för grässådd genom att hålla undan ogräs samt lägga ut ett matjordslager och däruppepå ett sandlager och sedan så till nästa höst. Gräs gillar sand sand men inte för lätta eller tunga jordar.

ängsvädd
Jag har flera olika sorters gräs som trivs alldeles ypperligt på min lerjord. Mossa finns också, tomten är fuktig. Jag gillar dock mossa eftersom den är fin, lättskött och mjuk att gå på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon