Full version: rabatt i söderläge
karinab
Har en rabatt framför huset - söderläge. Nöjd delar av året men sedan ngn vecka finns inget kvar. Har någon tips på perenner - blommande el med dekorativt bladverk som tål detta läge????
Jättetacksam för hjälp..............
Anna.A
Hej,

Har haft precis samma problem. Hade en dröm om en frodig rosrabatt med sommarblommor och perenner, men det mesta har under ett par år bara bränts sönder.. Perenner som trivts, överlevt och breder ut sig och som jag tycker är dekorativa är:

Trädgårdsiris (mina är dock lite snigelangripna), kungsljus, palmlilja, kärleksört (jag har en vit sort som är jättevacker ihop med rosa rosor), sommarljus (jag har sorten "whirling butterflies" som dock kan vara lite dåligt härdig norrut, jag bor i zon 2), praktlysing och näva.

hoppas det är nåt i alla fall

Anna A
karinab
Tack för svar Anna! Iris o violkungsljus (?), pioner o lavendel funkar bra hos mig men som sagt sen ett par veckor ser det utblommat o trist ut.... Söker med ljus o lykta efter ngt som ger rabatten liv så här års....
Anna.A
Hej igen

Kanske kan man också prova höstsilverax eller nattljus? Mina "whirling butterflies" blommar för fullt just nu!
karinab
Tack för tipset. Ska ut o botanisera bland "växtsäljarna" i helgen........
Alexander-VG-zon3
var i Sverige bor du?

men Lewisia, Yucca, frilands kaktusar, sedum, taklök, kärleksört, lavendel, oregano, timjan, lammöra, purpurklätt, flox, vårlökar, törel, tork tåliga gräs, gullris är några jag kommer på.
karinab
Tack för tips!!! Bor i Stockholm...
Sälkatten
Varför inte någon fräck färg på höstaster?

Superenkel och med självvald blomningstid har vanligt lin. Så i början av augusti så blommar de snällt efter några veckor... Jag petar ner några frön då och då under vår/sommar där det ser lite tomt ut.

Vackra blad har ju hosta - finns flera sorter som klarar även lite torrare och fullt soligt läge. Har själv både helgröna och vitbrokiga sorter i full sol.

Perenn, vackra blommor (enstaka så här års) och torktålig är backnejlika. Växer så det knakar!
/Carina
Krolliljan
Just nu njuter jag av Helianthus "Lemon Queen". smile.gif Vet inte hur den går uppe hos dig. Jag bor i zon 1.
varghem
helt klart vippvallmo... visserligen väldigt hög (2.5 m) men helt underbar att skåda
macleya cordata
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon