Pesco
Stenhård och rätt torr lerjord. Brukar bäst luckras genom att gräva och blanda in täckbark. Barkmull + planteringsjord bara försvinner; äts upp. Bitarna i täckbarken bryts ner långsammare.

Har ni planteringstips för mina första rosor?
Stiffe
Blanda in sand el grovt grus också.
/S
mino
gräsklipp är bra att lägga på, man myllar inte ner det utan lägger bara ovanpå jorden. Min erfarenhet är annars att lerjord är ganska bra för rosor i alla fall i zon 2-3 där jag bor.
Aqvakul
Täckbark, grus, kompost och kogödsel lättar upp lerjorden. Är det inte alltför styv lera så brukar rosorna trivas alldeles utmärkt. De rosor du valt är dessutom väldigt anspråkslösa och tåliga.
esters-tradgard
Jag skulle gräva ett spadtag djupt och luckra upp. Sedan skulle jag fylla på med jord och ställa rosen i marknivå och bygga en kulle runt rosen. Alltså ett upphöjt land. Problemet med stenhård lera är att vattnet inte rinner undan ordentligt och rötterna ruttnar. Blanda med alla möjliga förbättringsmedel, sand, grus, gräsklipp, bark och massa gödsel. Leran är bra så ta med av den vanliga jorden.

Om du vill få jorden att bli bättre så kan du gräva lerjorden på hösten och låta frosten spränga jorden. Då är den mycket finare och lättare att hantera på våren.

Jag har kompakta lera (gammal sjöbotten). När man kommer ned till 50-60cm så är det blålera. Jag har fått tipset att höja upp mina planteringar och jag hoppas att jag slipper stillastående vatten runt mina rosor nu i vinter.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon