blomkronan
Iår har jag haft problem med gurkorna... det kunde man förebygga med mjölkvatten har Åsa berättat smile.gif
Kommer inte ihåg vad det hette??? bladen blir fula och gurkorna blev gula!!
Ska/kan man spruta mjölkvatten på gurkorna från start? i förebyggande syfte?

I dag har jag börjat att ta bort gurkor och meloplanterna dom såg såååå illa ut sad.gif
När jag slet i dom kom det HUR MYCKET Vitaflygare som helst fram sad.gif

Vad kan man göra för att förebygga dom.... jag har inte använt några bekämpningsmedel alls i år, när man odlar själv vill man ju att det ska vara ekologiskt.

Har ni varit med om annan ohyra? Vi kan väll samla frågorna här... så kan vi lära av varandras misstag wink.gif
Alexander-VG-zon3
http://www.nyttodjur.se/

dessa säljer andra insekter som tar död på dom man inte vill ha. vet man att man har problem med någon specill ohyra kan man ju sätta in dessa djur i förbyggande syfte.

blomkronan
Citat får sidan Flaxss tipsa om...

CITAT
Är angreppet av mjöllöss/vitaflygare för stort innan det uppdagas, bör gula klisterskivor hängas upp ovanför plantan och/ eller spruta med insektssåpa, innan nyttodjuren sätts ut. Plantan kan dessutom dammsugas.

Har sett och hört så mycket om dessa gula lappar... men inte kommit för mig att skaffa såna slap.gif

Nästa år blir det gula klisterlappar... som kan varna mig i god tid... innan angreppet blir för stort crying.gif
MariaS
Ett litet påpekande angående gula klisterlapparna. Många nyttoinsekter fastnar också på lapparna!, samt att det finns skadeinsekter som undviker färgen gul. Så inte för stor spridning av lapparna!

Många växthusodlare använder sig av dessa gula klisterlappar, men sätter dem oftast på växter som är mer känsliga för ohyra och får då en mer riktad förebyggande bekämpning. Själv tog jag fram saxen för några år sedan och klippte 2cm breda remsor som jag sen kunde fästa som ringar runt gurkstammen. Lite pill när man drog av skyddspapperet, men det fungerade.
Malin_MeL
Jag har inte haft så väldigt mycket problem. Men jag fick sorgmyggor i de flesta krukorna, men jag har inget gjort år dem och det har gått bra.

Ett par växter har fått gråmögel.

Nästa år ska jag vattna mindre och så ska jag vädra mer.
Jag höll på att stänga och öppna hela tiden under sommaren, men nästa sommar ska fönster och dörr stå på vädring dygnet runt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon