Orkidétjuven
På Lördag ska jag ha födelsedagsfest med safaritema. Något som verkar kunna bli riktigt roligt och kul fest.
Har redan fixat en häftig outfit, lite känsla av en victoriansk upptäcksresande, har fixat lite djungelljud till bakgrund ljud samt bra musik och lite häftig safari inredning. Men nu sitter jag här med ett problem... Jag kommer inte på ngt i matväg alls. Förutom gräddtårtor med jordgubbar smile.gif

Snälla hjälp. blink.gif
Vi kommer vara mellan 15-20 personer.
Det kommer inte vara så mycket sitta ner runt ett bord utan mer att man plockar och går och sätter sig var man vill.
Jag funderade på grekisk sallad, men jag vill ha ngt mer matigt med, men ngt som inte kräver att jag står och lagar mat hela lördagen, helst. Så allt från förrätt, huvudrätt och efterätt mottages tacksamt.

Ngn som har någon som har ngt tips eller ide som jag kan använda.
MAssa Tack. thanks.gif
morca
Oj, kalas med tema, vad kul!!

Gräddtårtor med jordgubbar är ju aldrig fel! tummenupp.gif

Men något mera matigt ja... jag kommer att tänka på kycklinglårfiléer på spett. Dom kan man göra många av i ugnen och de är smaskiga både ljumma och kalla, passar ju om det är mer som buffé.

Jag vet inte vad du gillar för smaker.. men med afrikanskt safaritema så skulle man ju kunna tänka sig kryddning i stil med s&p, vitlök, ingefära (kardemumma?), paprika, chili. Paprikor i bitar kan man ju passa på att rosta i ugnen samtidigt som spetten... Alternativ kryddning sambal oelek + kokosflingor?

En sval Grekisk sallad skulle nog passa fint till de afrikanska smakerna också! Eller en såndär potatissallad med olja&vinäger och persilja...fransk kallas det va?
Lycka till med ditt kalas, tongue.gif yahoo.gif
/Karin
Orkidétjuven
TAck Karin smile.gif
Det där med kycklingen var ingen dum ide alls 000.gif
Och det finns ju afrikanska kryddblandingar med typ.
lovwal
CITAT (morca @ 10-09-2009, 11:30) *
jag kommer att tänka på kycklinglårfiléer på spett. Dom kan man göra många av i ugnen och de är smaskiga både ljumma och kalla, passar ju om det är mer som buffé.

jordnötssås till kycklingspett brukar vara populärt. fisk och skaldjur med mer "exotisk" kryddning som cocos, koriander, chili och ingefära.

kanske något fruktigt? allt från grillade spett med yoghurtsås till en helt vanlig fruktsallad.
elleave
Varför inte en fruktig sallad/salsa till förrätt? Typ mango, ananas, melon, papaya, avocado, salladslök, ev chili mm. Toppa med några räkor eller kräftstjärtar och en bit stekt bröd med flingsalt.

Håller med om kycklingen! Men ett alternativ till vanlig grekisk sallad är en tabouleh-inspirerad bulgursallad (libanesisk sallad) typ:
Bulgur, gurka, tomat, paprika, lök, vitlök, fetaost och så mycket olivolja, pressad citron, salt och peppar. Kanske serverad med en sval yoghurtsås?

Det enda i efterrättsväg jag kommer på nu är typ färsk frukt biggrin.gif Eller ostbricka... Fast jag har för mig att man ska kunna göra kokosglass, kanske finns att köpa?

Lycka till!
pimpim2
Varför inte en afrikansk gryta, lätt att fixa innan. Det finns massor av recept på webben. Lite goda tillbehör i små skålar, uppskattas alltid.
Orkidétjuven
Suveränt!
Det här kan ju bli riktigt festligt. tongue.gif
Vilka bra ideer ni har.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon