Full version: Citrus Katastrof!
Guldkornet
Hejsan!
Jag satte för X antal veckor sedan nya, torkade citronkärnor i en kruka med "växthus-effekten" plastfolie ovan jorden.
Nu har två av dom börjat växa, (tre sattes ner), och den högsta har nått en längd på ungefär 4 - 5 cm.

Jag har ingen aning om hur man ska beskära dom, när man ska göra det, när jag ska förflytta dom till större kruka, och om någon speciell jord ska användas?
Detta är första gången jag ordlar Citroner, eller ja exotiska frukter överhuvudtaget.
Så skriv gärna några radera till mig om era egna tips från erfarenheten.
Jag behöver all hjälp jag kan få. smile.gif

M.v.h
/Guldkornet
Alexander-VG-zon3
nästa år i feb-maj kan du plantera om dom i varsin kruka, använd Rhododendronjord eller torv som du blandar upp med leca, grus, kompost. det finns också en krukväxtjord som är för växter som vill ha lågt ph.

ska du ge den citrusjord som finns att köpa så kolla vad den innehåller en del innehåller kalk en andra inte, du ska såfall köpa den som inte innehåller kalk. citrusar vill ha lågt ph alltså.

ca 4v efter du planterat om den så kan du ge den näring och då 2-3gånger i månaden (det ska vara näring som inte innehåller kalk).

Citrusar behöver oftast inte beskäras förens dom kommer upp i en storlek större, men vill du ha en buske så toppar du den efter 20-40cm och därefter toppar du alla nya skott intill 2-4bladpar.

vill du ha den på stam så toppar du efter hur hög du vill ha stamman, ochs edan tar du veck alla skott på stammen utom toppskotten som ska bilda kronan. dom skotten som är kvar lägnst upp toppar du regelbundet till 2-4bladpar tills du tycker att du fått en fin krona.

ha gärna dom ute under den frostfria perioden, efter du avhärdat dom vill dom vara i ett soligt och varmt läge och sedan när du tar in dom innan frosten så placerar du dom inne som vanliga krukväxter.

Guldkornet
Tack så hemskt mycket för ditt snabba svar!

Jag vill beskära den så att jag får mest frukt vilken rekommenderar du då att jag ska skära den i ?
Buske eller stam?

Vad menas med toppar?
(( Jag är nybörjare så jag behöver grundlig information :$. ))
Innebär toppar att man knipsar av bladpar, eller ska man klippa av hela stjälken för bladet då också?

MariaS
CITAT (Guldkornet @ 10-09-2009, 09:43) *

Jag vill beskära den så att jag får mest frukt vilken rekommenderar du då att jag ska skära den i ?
Buske eller stam?

Vad menas med toppar?
Innebär toppar att man knipsar av bladpar, eller ska man klippa av hela stjälken för bladet då också?

Det har ingen betydelse hur du beskär just nu. Det tar mellan 10 - 50 år innan den sätter frukt, så beskärningen du gör nu är för att forma växten till det du vill ha: stammad eller buskig. Bästa tiden för beskärning på citrusar är på våren, ca en månad efter omplantering.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Guldkornet @ 10-09-2009, 09:43) *

Buske eller stam?

Vad menas med toppar?

bägge sorterna ger mycket frukt. du klipper hela stjälken med bladet.

jag klipper mina citrusar åretrunt ingen skada skedd.
Krokodilen
CITAT (flaxss @ 10-09-2009, 09:38) *
nästa år i feb-maj kan du plantera om dom i varsin kruka, använd Rhododendronjord eller torv som du blandar upp med leca, grus, kompost. det finns också en krukväxtjord som är för växter som vill ha lågt ph.

ska du ge den citrusjord som finns att köpa så kolla vad den innehåller en del innehåller kalk en andra inte, du ska såfall köpa den som inte innehåller kalk. citrusar vill ha lågt ph alltså.

ca 4v efter du planterat om den så kan du ge den näring och då 2-3gånger i månaden (det ska vara näring som inte innehåller kalk).

Citrusar behöver oftast inte beskäras förens dom kommer upp i en storlek större, men vill du ha en buske så toppar du den efter 20-40cm och därefter toppar du alla nya skott intill 2-4bladpar.

vill du ha den på stam så toppar du efter hur hög du vill ha stamman, ochs edan tar du veck alla skott på stammen utom toppskotten som ska bilda kronan. dom skotten som är kvar lägnst upp toppar du regelbundet till 2-4bladpar tills du tycker att du fått en fin krona.

ha gärna dom ute under den frostfria perioden, efter du avhärdat dom vill dom vara i ett soligt och varmt läge och sedan när du tar in dom innan frosten så placerar du dom inne som vanliga krukväxter.

Åh sån himla bra beskrivning! Jag har så gärna velat sätta kärnor av citrus men inte kommit mig för eftersom jag inte visste hur det skulle bli bra och lagom stort. Till våren ska det bli efter din tydliga beskrivning (nu är det ju tyvärr för sent). tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Krokodilen @ 11-09-2009, 20:56) *
Åh sån himla bra beskrivning! Jag har så gärna velat sätta kärnor av citrus men inte kommit mig för eftersom jag inte visste hur det skulle bli bra och lagom stort. Till våren ska det bli efter din tydliga beskrivning (nu är det ju tyvärr för sent). tummenupp.gif

tack wub.gif

vill du veta mer om beskärning läs gärna mer på min sida

http://flaxss.webs.com/beskrning.htm

och här om förökning

http://flaxss.webs.com/frkning.htm
Guldkornet
CITAT (flaxss @ 11-09-2009, 21:02) *
tack wub.gif

vill du veta mer om beskärning läs gärna mer på min sida

http://flaxss.webs.com/beskrning.htm

och här om förökning

http://flaxss.webs.com/frkning.htm

Vad många underbara tips jag har fått!
Tack så hemskt mycket för all hjälp smile.gif..
När dom blivit större ska jag försöka få in någon bild så ni kan få se om jag lyckats eller inte haha.
Tack igen!
M.v.h
/Guldkornet
Alexander-VG-zon3
CITAT (Guldkornet @ 23-09-2009, 12:58) *
Vad många underbara tips jag har fått!
Tack så hemskt mycket för all hjälp smile.gif..
När dom blivit större ska jag försöka få in någon bild så ni kan få se om jag lyckats eller inte haha.
Tack igen!
M.v.h
/Guldkornet

varsegod

ja det skulle va kul att se en bild på dom och lyckas kommer du säkert att göra tummenupp.gif
Bassam
Hej
Citrus tycker inte beskära , men om man vill beskära dom för att få dvärg , man ska beskära stjälken till 10-15 cm med att man ska kvar 3-4 gran som ska beskära till 30-40cm från medelpunkt , och ska man borta alla granar som är sjuka och de som korsa andra.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon