|
För precis 100 år sedan fick Sverige sina första nationalparker. Igår var det dags att inviga den 29:e, Kosterhavets nationalpark utanför Strömstad. Redan på morgonen hade ganska mycket folk kommit till invigningsområdet, där många organisationer mm passade på att visa upp sig i olika tält.
[attachment=41829:Ta__776_lten.jpg]
Havets hus hade ett populärt tält, där besökarna fick bekanta sig med levande havsdjur av olika slag.
[attachment=41830:Havets_hus.jpg]
Massor av folk var med på denna historiska dag, full av aktiviteter utöver det vanliga.
[attachment=41831:Folk.jpg]
Räkor hör förstås till när det firas i Bohuslän.
[attachment=41832:Ra__776_kor.jpg]
Gruppen After Shave höll ett bejublat nummer, som väckte många skratt men också eftertanke.
[attachment=41833:After_Shave.jpg]
Ostindiefararen Götheborg kom in och sköt salut för nationalparken.
[attachment=41834:Go__776_theborg.jpg]
Miljöminister Andreas Carlgren (här tillsammans med miljödebattören Stefan Edman) var en av de många talarna under dagen. Hoppas att det inte stannar vid fina ord om biologisk mångfald, vikten av lokal förankring, fiske och turism i samklang med naturen o s v.
[attachment=41835:Miljo__7...inistern.jpg]
Här håller Kungen sitt invigningstal, framför informationsskyltarna som vi på Naturcentrum har gjort.
[attachment=41836:Kungen.jpg]
Tillsammans med Norges kronprins avtäckte han också ett monument.
[attachment=41837:Monument..._776_cks.jpg]
Här ligger två vackra segelskutor i hamnen: Den norska Christian Radich och Ostindiefararen Götheborg.
[attachment=41838:Segelskutorna.jpg]
Olle
Myosotis
10-09-2009, 13:30
Tack för den rapporten! Kul att läsa om och se bilderna. "Götheborg" är så fin, jag hade velat se henne, så vacker bild! Är fortfarande lite sur för att jag missade invigningen av Söderåsens nationalpark, inte för jag gillar såna jippon egentligen, men det är ju speciellt när det är ens egna hemmatrakter. Verkligen bra med en marin nationalpark, det behövs!!
Jag har precis läst om nationalparken i vår tidning. Jag hoppas någon gång få möjlighet att göra ett besök. Det verkar väldigt intressant.
Tack för din rapport och fina bilder.
Segelskutor är så vackra. Synd bara att de inte visar sig ofta i mina breddgrader.
Att få se Ostindienfararen är också en önskan........någon gång....kanske.
Eftersom ni tydligen gillar Ostindiefararen Götheborg, tar vi några bilder till!  [attachment=41841:Go__776_theborg1.jpg] [attachment=41842:Go__776_theborg2.jpg] [attachment=41843:Go__776_theborg3.jpg] [attachment=41844:Go__776_theborg4.jpg] [attachment=41845:Go__776_theborg5.jpg] [attachment=41846:Go__776_theborg6.jpg] Olle
Huggorm
10-09-2009, 16:08
Jag tycker dagens fartyg är imponerande byggnadsverk, men frågan är om inte de gamla segelskutorna är ett strå vassare
Och angående nationalparken så är det på tiden att det blev en i Bohusläns skärgård, som trots allt är unik i Sverige med sitt salta vatten
Gunilla T
10-09-2009, 17:22
Vilka fina bilder Olle! Visst händer det bra saker i vårt land också..
ängsvädd
10-09-2009, 17:43
Det är fortfarande tillåtet för yrkesfiskare att bottentråla i reservatet hörde jag
Biggan_
10-09-2009, 18:23
Tack Olle för att du tog oss med på denna invigning med jättefina bilder!
ängsvädd
10-09-2009, 19:49
Ja, tack säger jag också
Meriona
10-09-2009, 20:32
Verkligen jättefina bilder! Götheborg har jag sett på nära håll, den är verkligen imponerande när man sitter i en liten segelbåt! Har aldrig varit ombord dock, jagär avundsjuk! Vad innefattas av nationalparken egenligen? Kosteröarna bara och närhavet runt dem eller är det ett större område?
Tack ska ni ha!  Hela Kosteröarna ingår inte i nationalparken, utan bara mindre delar. Det bor ju ganska mycket folk på öarna, som måste kunna leva ett normalt liv. Ramsö ingår inte heller, men omges av "nationalparksvatten" på alla sidor. Större delen av parken är ett stort havsområde med små holmar och skär, både i Tanums och Strömstads kommuner. Lägger man till Yttre Hvaler Nasjonalpark, som invigdes på norska sidan samma dag, blir det ett område på 80 000 ha med uppskattningsvis ca 6000 växt- och djurarter. Inte för att naturvärden på land saknas (strandvallmo, ostronört och stjälkröksvamp är exempel på sällsyntheter) men det är livet i havet med bl a Sveriges enda korallrev som är det viktigaste. Fiskare på öarna har varit minst sagt kritiska till nationalparken, men det lokala fisket (inklusive bottentrålning, tyvärr) kommer i stort sett att fortsätta som förut. Sista ordet är dock inte sagt än, utan uppföljningar kommer att göras och reglerna kan mycket väl komma att ändras om det blir nödvändigt. Ni kan läsa mer om nationalparken här: http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland...ar/kosterhavet/Olle
Huggorm
11-09-2009, 07:41
Äsch, bottentrålarna slutar nog snart, när dom har tagit död även på det allra sista bottenlivet
ängsvädd
11-09-2009, 08:05
CITAT (Huggorm @ 11-09-2009, 08:41)  Äsch, bottentrålarna slutar nog snart, när dom har tagit död även på det allra sista bottenlivet  Ja, det verkar inte bättre
Meriona
11-09-2009, 08:34
Oerhört spännande, hoppas att det banar väg för bättre vattenskydd! Bottentrålning borde förbjudas punkt slut, överallt. Numera köper jag bara MSC-märkt fisk.
ängsvädd
11-09-2009, 08:42
Vad är MSC-märkt fisk? Hade ingen aning om att man kan välja något bättre alternativ.
Rosmarin
11-09-2009, 11:33
åh! Det här var positiva nyheter. Tack så mycket Olle för att du visade de här bilderna. Kosteröarna är fantastist vackra med sitt omgivand hav. Min mormor reste varje år till Koster (nord- eller syd- eller båda) för att under ett par veckors tid njuta av naturen och måla tavlor  . Tills hon var åttiofem och inte orkade längre. Hon skulle ha tyckt om det här!
Meriona
11-09-2009, 11:33
CITAT (ängsvädd @ 11-09-2009, 09:42)  Vad är MSC-märkt fisk? Hade ingen aning om att man kan välja något bättre alternativ. MSC= Marine Stewardship Council. Ickevinstdrivande internationell organisation som jobbar för uthålligt fiske som bevarar mångfalden och främjar ekologisk produktion. Se MSCUrsäkta att jag kapade din tråd Olle...
Ingen fara Meriona, det är jättebra att folk lär sig vad MSC-märkt fisk är.  Jag håller med om att bottentrålning borde förbjudas, men tycker ändå inte att vi ska vara enbart pessimistiska när det gäller fisket i nationalparken. För 10-15 år sedan var läget väldigt låst mellan fiskare och naturvårdsmyndigheter, men nu är tongången en helt annan. Man lyssnar på varandra och tar alltmer till sig varandras argument. Fiskarna har fått utbildning i ekologi och selektiva fiskemetoder, och de trålningsfria områdena som redan tidigare fanns i Kosterskärgården finns naturligtvis kvar. Jag menar inte att detta är tillräckligt, men ändå en bra början! Olle
Meriona
11-09-2009, 13:51
Skönt att det är en dialog dem emellan nu då! Ingen dålig bit på vägen, heja på!
ängsvädd
11-09-2009, 19:14
Tack Meriona för info om MSC- Jag har nästan slutat köpa fisk, köper hellre räkor. Men jag ska kolla i mataffären om de har MSC-märkt fisk. Kravmärkt lax har jag köpt.
Vad bra att det ser lite ljusare ut ang. relationen yrkesfiskare o naturskyddare.
Meriona
11-09-2009, 19:21
Det finns mycket i frysdisken bara du lärt dig känna igen märket! Lika gott men lite mer kärleksfullt! Välkommen Mimmi!  Önskar fler tänkte som du!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|