Biggan_
10-09-2009, 12:45
Jag skall ugnsbaka kassler och servera med kokt nypotatis och vill gärna ha tips på en kall sås gjord på gräddfil, creme fraiche eller yoghurt.
En av gästerna tåler inte gluten så en avredd sås är inte att tänka på.
Har ni några idéer?
ingrids
10-09-2009, 12:47
varför inte bara rör ner en skätt fransk senap? Senap och kassler är gott tycker jag.
Biggan_
10-09-2009, 12:50
CITAT (ingrids @ 10-09-2009, 13:47)

varför inte bara rör ner en skätt fransk senap? Senap och kassler är gott tycker jag.
I gräddfil då?
Ärtor, majs o paprikablandning, kan det passa till?
pimpim2
10-09-2009, 13:10
Det klassiska är senapsgrädde (vispad grädde smaksatt med senap, salt & peppar).
Men det är ju gott med mimosasallad till. (det får man sällan nu för tiden)..
elleave
10-09-2009, 14:15
Mimosasallad är inte dumt! (gräddfil, senap, majonäs och fruktcoctail) men nått som oxå är supergott till kassler är att blanda mangochutney med nån form av "kladd", här använder vi oftast turkisk yoghurt, och så lite salt och peppar.
ingrids
10-09-2009, 14:46
jag var nog inne på senapsgrädde fast jag aldrig blev så precis, fast jag blir nästan benägen att ändra mitt tips till att hålla med elleave om chutney och "kladd"
Biggan_
10-09-2009, 16:31
Tack för hjälpen!
Den där "kladden" med mango chutney brukar ju jag göra till grillat, men då har jag rätt så mycket curry i också, jättegott!
Mimosasallad ja, det är ju också gott, många år sedan jag åt sån!
Nu blev det svårt att välja men jag gör väl en skål av varje så får gästerna själv välja!
Dom kommer den tjugonde, så när dom varit här skall ni få veta vilken dom tyckte var godast! Om ni vill alltså...
Något som är gott också !Cremefraiche och soltorkade tomater i olja gärna märket Zeta,man hackar tomaterna rör ner dom i Cremefraichen smakar av med en gnutta salt man kan ta lite grann av oljan också och röra ner,sen ska den stå i kylen minnst en timma ,gärna flera timmar.den här såsen är jätte god
ingrid fuxwall
15-09-2009, 20:37
Använder mig av turkisk yogurt som jag blandar upp med senap, salt och peppar samt kryddgrönt och tycker att det passar till det mesta, som kall sås alltså
Biggan_
15-09-2009, 22:24
Tack för tipsen! Jag får göra några olika varianter!
Biggan_
21-09-2009, 09:46
Tack för tipsen jag fick!
Jag gjorde fyra olika såser. Tzatziki, mango chutney,örtsås och mimosasallad.
Mina gäster tyckte örtsåsen och mimosasalladen var godast, men själv tyckte jag bäst om mango chutneysåsen och tzatzikin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.