|
Full version: Austin rosor
Jag har bara 2 olika Austin, 1 Charles Austin och 2 Noble Antony. Den andra NA planterades eftersom jag hade läst att man skulle plantera i grupper av tre. Men när jag ser bilder av Austin-buskar funderar jag om jag inte skulle planterat ännu tätare. Det här ser ju ut som flera stammar, men mycket tät. Effekten är ju onekligen bra. Charles AustinGeoff Hamilton
vanjalarsa
10-09-2009, 14:16
Jättesnyggt!! mvh vanjalarsa
När jag var på David Austin Roses i somras noterade jag att många av rosorna var planterade sex eller sju tillsammans. Det blev rätt maffigt. De brukar väl rekommendera tre exemplar, men det blir ju lite dyrt om man vill ha många sorter.
Jo dom kanske kan vara lite pinniga nertill och blir vackrare med flera ex. Det är bara Mary Rose av mina som är blir en buske, den behövs inga tre ex av.
Har du ingen bild på NA? Hur tycker du att NA är? /S
CITAT (Stiffe @ 10-09-2009, 23:29)  Har du ingen bild på NA? Hur tycker du att NA är? /S Nej, den är inget att fota hos mig än! Planterade det andra exemplaret förra året, men jag har varit borta på sommaren, så den har inte blivit ompysslad och det märks. Den börjar precis komma med nya blad (tappade alla pga sfs) och en knopp. Men det jag mest retar mig på är att jag planterade den 30 cm bredvid den andra Noble Antony, alldeles för långt bort. Nu funderar jag på om jag flyttar en av de närmare... Ser man då till vad Austin rosor kostar, då kan man inte längre påstå att rosor är billiga. "En" Austin-buske blir ju runt 500:- (om man behöver plantera 3 rosor tillsammans)! Inte billigt precis... Jag hoppas i alla fall att när min Charles Austin har växt upp, så ska den åtminstone visa några blommor bland de andra perennerna den står i (bl a mjölkklocka och klematis Arabella). I år har det varit ett dåligt rosår för mig, jag missade Lykkefunds och Alchymists blomning pga semestern och min stora trotjänare Westerland investerade all sin kraft till att bygga upp sig igen efter att ha blivit kapad vid marken (pga arbete runt radhuset).
30 centimeters avstånd mellan rosorna är inte för långt! De kommer säkert att växa ihop med tiden.
I Franziska Krölls rosbok så sätter hon rosor om tre som ska bli till en buske i samma grop, alltså med inget avstånd att tala om alls. Men det måste ju bero på vad man ska ha rosen till, är det en solitär eller en del av en rabatt el buskage med annat?
Oj, nu blir jag förvirrad. Ska austinrosor alltså sitta många tillsammans? Blir det fult annars? Jag vill ju ha en trevlig buske, inte bara några pinnar med blommor längst upp... Kan man beskära dem för att göra dem snyggare?
(Gäller detta andra rostyper också?)
Nu har jag flyttat min Noble Antony så att båda står precis bredvid varandra, jag tror det kommer bli bra.
Ska jag tolka det som att NA är/blir en väldigt liten svagväxande "buske"? Låter mer som rabattros i mina öron. Hmm, känslig för SF också. Nej, då är det nog inget för mig. Här får nästan alla rosor SF, och det trots att ingen av de jag har ska vara nämnvärt känslig för SF. /S
CITAT (Stiffe @ 12-09-2009, 22:55)  Ska jag tolka det som att NA är/blir en väldigt liten svagväxande "buske"? Låter mer som rabattros i mina öron. Hmm, känslig för SF också. Nej, då är det nog inget för mig. Här får nästan alla rosor SF, och det trots att ingen av de jag har ska vara nämnvärt känslig för SF. /S Lite långsam hos mig, har inte heller den bästa placeringen och inget kontinuerligt vattnande. Men jag har inte bråttom, den kommer nu med tre knoppar och nya friska blad.
Jaså minsann, på det viset. Synd att det inte går att skicka ros-os med detta forum, men du kan väl ta någon bild nu när de är fina igen och blommar? /S
Mina 2 Noble Antony.
[attachment=42039:1.JPG]
Pilen visar den NA som jag nyss flyttat. Den är bara några pinnar, planterad hösten 2006, den kom att växa under en magnolia som hade sträckt ut några långa grenar. NA till höger planterades hösten 2008.
[attachment=42040:2.JPG]
Knoppar.
Hmm, odlar du jordgubbar och basilika i roslandet? Himla bra idé,  om man ändå ska ha fotväxter till rosorna. Vi använder smultron, el ja de använder sig själva snarast. Mycket bra marktäckare. Vi har nu smultron på halva gårdsplan... Favvis-ogräs.  Fullt i klass med revsmörblommorna. Skicka gärna in en bild när de har slagit ut också. /S
Ah, vilket bra tips! Smultron och jordgubbar är ju alltid gott... Men jag antar att man får passa sig så det inte konkurrerar ut nyplanterade rosor?
Ja, jo, men jag tror inte att de är så farliga. De har nog rätt ytliga rötter, eftersom de revar sig. /S PS. Oj, oj, oj vad smultron vi plockade och åt i somras. Mmm, vad goda.  Smultronen höll i länge också. Dessutom var de mycket uppskattade av barn på besök. DS.
Jag odlar ju rosor i kökslandet  eller är det kryddor och jordgubbbar i roslandet  ...vad ska man göra när man har ont om plats...
ingrids
16-09-2009, 08:37
En antagligen korkad fråga - eftersom jordgubbar också tillhör rossläktet och kan få besvär med nematoder ökar man risken för sjukdomar på sina rosor om man odlar smultron? Jag har tänkt kanta mina kommande rosor med smultron men blev plötsligt osäker. (edit: la in frågetecknet på rätt ställe)
Jag vet faktiskt inte, men man kan ju så tagetes. Nu tycker jag inte att färgerna passar, och den vita är inte fröäkta, så jag kör med vitlök. Jag har vitlök bredvid alla mina rosor, och hoppas att det ska hjälpa.
Tyvärr, jag vet inte heller,  men det där med nematoder tror jag är våldsamt överskattat. Skulle det nu inte vara det, så lever jag på tron och hoppet att riktig naturgödsel håller marken frisk. Vidare är det ju inte säkert att det är samma typ av nematod som glufsar både ros-, jordgubb- och smultronrötter, väl? Rosor i kökslandet el tvärtom, är inte det en potager? Vitlök är ju lysande.  Det tänkte jag peta ner runt Therese Bugnet, eftersom hon doftar så erbarmligt klent.  Läste någonstans att man någonstans, utrikes tror jag, anser att vitlök förstärker rosdoft, dvs vitlök odlad runt rosen ifråga. Förresten, om det hjälper mot vampyrer så måste det ju hjälpa mot rotsårsnematodvampyrer också.  /S
ingrids
17-09-2009, 21:51
Stiffe, jag gillar din logik och oroar mig genast mindre
Ezereht
17-09-2009, 23:26
Kanske vitlöken gör så ägaren till rosen är frisk och inte täppt i näsan?
Ja men det är ju en bonuseffekt! /S
Tog in blomman från Noble Antony. Färgen stämmer inte på bilden, rosen är mörkt ceriseröd. Och doftar gott!
[attachment=42707:DSC00018.JPG]
Mmm, ahh, gamla goda och nobla Anthony. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|