Jag har beskurit min schersmin, för den var så in i bomben hög. Men nu undrar jag om den kan bryta nytt på de kala grenarna eller kommer skotten bara nerifrån?
Den blir jättelåg om jag ska beskära den så hårt, så det vill jag helst inte.
Pius
Aqvakul
10-09-2009, 15:54
Den kommer att huvudsakligen bryta från toppen på de beskärda grenarna. Möjligen kan det komma lite nerifrån också.
Personligen så tycker jag inte det blir så snyggt. Antingen så tar man allt på 20 cm på vårvintern och får en fin buske efter två år, eller så gallrar man ur de äldsta grenarna från basen.
Typiskt
Hm, då får jag väl ta bort lite längre ner på hälften så kanske den blir jämn och tät i alla fall. Den är besvärlig att hålla ordning på tycker jag.
Pius
pebblelake
10-09-2009, 17:53
Jag tycker inte du skall vara så rädd att kapa ned hela till ca 10 cm från jorden, den kommer att skjuta starkt,mina nya skott blev över metern första året.Dock missar du blomningen nästa år.
Aqvakul
10-09-2009, 18:00
CITAT (pebblelake @ 10-09-2009, 18:53)

Jag tycker inte du skall vara så rädd att kapa ned hela till ca 10 cm från jorden, den kommer att skjuta starkt,mina nya skott blev över metern första året.Dock missar du blomningen nästa år.
Instämmer! Det är absolut bästa sättet att hantera förvuxna schersminer....
Hej
Grenar ger blommor om de är två år ålder , så om du ta bort gamla eller beskära hårt , du ska förlorar blomor fösta 1 -2 år efter beskärning , men du ska vinna fint häcken.
H : Bassam
Obs du kan beskära på våren , du kan klippa grenar till hälften .
CITAT (pebblelake @ 10-09-2009, 18:53)

Nej rädd är jag inte för att beskära den hårt. Det är mera det att jag inte vill ha insyn, den skyddar bra mot det när den får vara lite högre.
Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.