susannio
Hej!

Jag har tröttnat på tulpaner som inte blommar mer än en säsong, dvs tulpaner som inte lätt bildar sidolökar.

Eftersom jag misstänker att det finns fler trädgårdsamatörer än jag som helst slipper plantera nya lökar varje höst så tänkte jag göra ett tulpan-upprop i miniformat.

(Självklart, utan tvekan, har "engångsblommande" tulpaner också sin plats i trädgården! Men, i de "rabatter" som är mest otillgängliga hos mig när det kommer till plantering vill jag gärna slippa plantera i varje höst. =))

Hjälp mig med fler tulpaner till min lista, ännu så länge har jag följande;

Apeldoorn var.färg
Inzell cremevit
Purissima var.färg

(Obs! Att dessa sorter är pålitliga återblommande tulpaner bygger inte på några som helst vetenskapliga försök från min sida så om det finns en annan uppfattning bland er som läser mitt inlägg så är ni välkomna att delge den!) biggrin.gif

Tack för hjälpen!

Susanne
Gunilla T
Köp botaniska tulpaner, de kommer igen. Dessutom blir de aldrig långa och skrangliga och står stadigt i regn och blåst.
octachoron
Tulipa Tarda kommer alltid igen, även när de är planterade i lerjord!
Lady Hamilton
Alla Darwin tulpaner fungerar utmärkt hos mig (möjligen att de är allt för villiga att bilda sidolökar så man behöver rensa bort ca 25% vartannat, vart 3:e år)
susannio
Hej!

Tack alla ni som redan svarat!

Fantastiskt med så mycket tips och råd under några få timmar!

Hälsningar Susanne
susannio
Hej!

Jag har letat vidare och har fått fina resultat av att söka på perennial tulips.
Det som verkar vara avgörande är lökens storlek och när den delar sig i jorden.

Batalini-gruppens tulpaner som Bright Gem bildar s.k. stoloner och fyller rabatten med nya tulpaner.

Jag har också fått lite vägledning när de olika grupperna blommar. Svårt att avgöra på förpackningen när blomningen sker. Att den sker i exempelvis månad 3 eller 4 säger inte så mycket om man vill ha en tulpanrabatt med lång blomning, och det vill man ju. rolleyes.gif

Följande ungefärliga ordning på några grupper kunde läsas på webben.

1. Fosteriana/Kaufmania-gruppen
2.Griegli

Vilka som kommer här emellan är osäkert, om några.

3.Triumph-gruppen
4.Darwin-gruppen

Lycka till med ert planerande och planternade!

Hälsningar Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon