segerstad
Hej! Vi i Grön Rehab,Karlstad Kommun,fick tillåtelse att gräva upp på en ödetomt o vad hittar vi inte!!En gammal trollhassel,(uh,hårt grävande men vow!) och...en hög,runt två m,lång stängel med en glest förgrenad krona o underbara axliknande mörk/vinröda blommor!Vad är detta?Inte ens trädgårdsmorsona visste! Kram Elisabeth
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är en vedartad växt gissar jag rönnsumak.
segerstad
Hmm,får kolla upp det,tack mvh Elisabeth
segerstad
googlade o hittade bilder,tyvärr,den här perennen är riktigt skir i sin krona o blommorna påminner om gröngödslingens mörkröda tjocka ax elisabeth
Aqvakul
det är i ett sånt här läge som en bild säger mer än tusen ord....
storm
Jag tycker det låter som syrenbuddleja (Buddleja davidii)
renate
[attachment=41855:2009_09_...__Large_.JPG] Rosenflockel kanske?
segerstad
Tack alla men har fortfarande inte hittat rätt!Tyvärr har jag nåt fel på kameran,hoppas min 17-åring kan fixa det så återkommer jag med kort!Dom är så häftiga, påminner om vinruta i växtutseende förutom själva blomman som då är ett ax på vår hemliga nyfunna vän! Mvh Elisabeth(utan grabbar vid datorn)
Monarda
Fackelblomster, kanske?
segerstad
googlade,tyvärr för långa ax,min blomma har ca 2 cm! mvh e
Helen i Piteå Zon 5
Någon sorts Sanguisorba wink.gif
lavendelgården
Jag tror också på Sanguisorba ( ev tenuifolia) de blir ganska höga och har en mörkröd "kolv" till blomma. Mina blommar nu. Men det är svårt att bestämma en växt på bara beskrivningen.
Hoppas du får fatt på namnet.
Åsa www.lavendelgarden.nu
segerstad
Jaaa,nu vet jag!Hade ingen hemma igår att bråka om fjärrkontrollen med så trädgårdasfredag åkte på o där... fruns favoritperenn;blodtopp!!!Underbart o underbar!!Tack alla!Mvh Elisabeth
segerstad
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 11-09-2009, 23:12) *
Någon sorts Sanguisorba wink.gif
Blev nyfiken så jag googlade o nu kan jag det latinska namnet på blodtopp,sanguisorba!Iallafall i fem min tummenupp.gif Mvh Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon