Svessen
Min granne vill dra en elledning (inte starkström) över min tomt till sin sommarstuga. Jag vill inte ansluta mig. Elbolaget som skall utföra dragningen hävdar att man inte skall skriva något avtal angående detta (“görs bara vid starkström“).

Säger jag ja så kommer elbolaget att stå för kostnaderna och omflyttning av elledning om jag skulle vilja använda marken till något och ledningen är i vägen. Men jag kommer aldrig att kunna ångrar mig, dvs inte kunna säga att jag inte vill att de gå över min mark längre.

Är detta rimligt?
Utan något som helst papper så har jag för evigt belastat min fastighet med att hysa grannes elledning på ett eller annat sätt.

Borde man inte kunna skriva någon form av avtal under en längre tid 10-15 år ?

Skulle uppskatta er input. Tack
RibesRubusVitis
Självklart måste någon form av avtal skrivas, åtminstone mellan dig och grannen, vari framgår hur du ska kompenseras för olägenheten. Han måste också garanteras att du inte ledsnar och river upp ledningen.

Kan vidare tänka mig att ett s k servitut kan bli aktuellt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Servitut

Om du t ex vill sälja din fastighet, måste köparen veta att det finns ett avtal som belastar även honom.
Skruttis
Vet tyvärr inte vilken form av avtal som bör användas men jag håller med föregående talare om att det ska skrivas avtal. Muntliga avtal är bara att be om bekymmer i framtiden.
Är du medlem i Villaägarna så kan du få juridisk hjälp genom dem.
Peo-Eskimo
Hej!

Att någon annan gör nogot på din fastighet låter för mig konstigt. Tag kontakt med byggnadsförvaltningen i din kommun. Där finns förteckningar över servitut, och då även regler för vad som gäller i din kommun.

Om nån skulle begära att gräva ner en kabel på min tomt skulle jag genast säga nej.

På min fastighet ligger servitut:
Last (alltså något som är till belastning för min fastighet):
- elledening (det går en luftledning till min och grannens telefon, varaktighet: för evigt (servitutet allstå inte ledning... för gör man om så gräver man nog ner den)
- avlopp ( tidigare ägare var kompisar med grannarna ovanför som hade så liten tomt - så då var det ok att dom la sitt enskilda avlopp på vår tomt. grannarna flyttade - servitutet följde med till nya ägare och nu får vi ha skitlukten på vår tomt)

Förmån:
Färskvatten ( brunnen hos grannen nedanför var bra och föräldrarna till våra tidigare ägare bodde nedanför - så då teknade man ett servitut för evigt om att nyttja brunnen - tills den sinar antar jag ... nu har vi dock kommunalt vatten.)

Så det som verkar vara en bra idé för stunden drabbar i långa loppet andra. Låt oss säga att dina barn ärver din fastighet och skulle vilja ha en utbyggnad med gjuten grund - då går det inte att lägga den vid kabeln ...

Kanske att jag låter bitter - men avloppsanläggningen kommer hindra oss att stycka av tomten åt det hållet (om vi skulle vija) - vilket kunde vara en bra pensionsförsäkring (marken räcker lätt till 2 tomter på 800 m² = ~2 miljoner SEK)

Som tur är har vi väldigt trevliga grannar... men ja ... det är ju nu ... vilka som bor där om 20 år? Vem vet det? smile.gif

Mvh

Peo
Källtorpet L&T
CITAT (Peo-Eskimo @ 18-09-2009, 10:53) *
Så det som verkar vara en bra idé för stunden drabbar i långa loppet andra. Låt oss säga att dina barn ärver din fastighet och skulle vilja ha en utbyggnad med gjuten grund - då går det inte att lägga den vid kabeln ...

det är inte alls stopp för att bygga bara för att man har en ledning som är nergrävd i marken..
SHE, vårt kraftbolag, grävde ned högspänning, lågspänning och bredbandsslang här ifjol..
när dom kom med sina kartor och stakkäppar så satte jag mig på tvären, dom ville gå med kablarna på gärdet nedanför gården och där har jag planer på att i framtiden bygga ett fårstall..
men efter att ha snackat med killarna på SHE så godkände jag med glädje att dra kablarna där..

dom sa, fick även skriftligt på det, att om man ska bygga över kablarna så ber man dom att komma ut i samband med schaktjobbet, man täcker av kablarna och frilägger dom under överseende av SHE och sen monterar dom skyddsrör runt kabeln, det finns tydligen en fiffig typ av rör som är två halvo som man klammar runt kabeln, sen är det bara att återfylla och gjuta ovan på, fick dock inte klart för mig hur det var om man behövde gjuta djupare än kabeln, om man får gjuta in den typen av skyddsrör..

sen kan man ju kräva att dom, dels lägger kabeln i skyddsrör/slang ifrån början och dels att dom gräver ner kabeln på ordentligt djup, typ 1-1.5 meter, då brukar man klara sig utan bekymmer vid eventuella grävjobb..
Huggorm
Tror inte gärna dom vill gräva ner så djupt som 1-1,5m eftersom dom inte gräver, dom kör bara en fåra med en speciell sorts plog efter traktorn. Kabeln sitter på ett stativ på traktorn och stoppas i på en gång och fåran går igen av sig själv och det syns knappt att dom varit där efteråt. Men jag är inte säker på att det går att göra så djupt? Det borde krävas ganska kraftiga doningar för att plöja en 1,5m djup fåra i stenig mark eller kanske tung lera
MariaS
Om elverket lägger kabeln med kabelplog, blir djupet på allt mellan 5cm till max 60cm djupt. Det finns nämligen inga lagar eller regler angående detta. Elverket gräver så djupt som deras entreprenör känner för. Svagströms-kabel kräver dessutom ingen utmärkning, vilket innebär att vem som helst kan sätta en spade i ledningen och den enda som ansvarar för det, är den som äger tomten kabeln ligger på!
Källtorpet L&T
CITAT (Huggorm @ 18-09-2009, 23:26) *
Tror inte gärna dom vill gräva ner så djupt som 1-1,5m eftersom dom inte gräver, dom kör bara en fåra med en speciell sorts plog efter traktorn. Kabeln sitter på ett stativ på traktorn och stoppas i på en gång och fåran går igen av sig själv och det syns knappt att dom varit där efteråt. Men jag är inte säker på att det går att göra så djupt? Det borde krävas ganska kraftiga doningar för att plöja en 1,5m djup fåra i stenig mark eller kanske tung lera

det beror väl alldeles på hur stort jobb det är om dom plöjer, gräver eller kedjegräver kabeln..
"små" jobb brukar inte plöjas eller göras med kedjegrävare häromkring i alla fall, då det är dyrare maskiner att leja in..

sen är det väl så att man som berörd markägare har möjlighet att ställa krav hur dom ska göra om dom är intresserade av att gå med kabeln över marken..
Källtorpet L&T
CITAT (MariaS @ 19-09-2009, 21:11) *
Om elverket lägger kabeln med kabelplog, blir djupet på allt mellan 5cm till max 60cm djupt. Det finns nämligen inga lagar eller regler angående detta. Elverket gräver så djupt som deras entreprenör känner för. Svagströms-kabel kräver dessutom ingen utmärkning, vilket innebär att vem som helst kan sätta en spade i ledningen och den enda som ansvarar för det, är den som äger tomten kabeln ligger på!

hmm, du har taskiga erfareheter av elbolag tror jag..
dom jag har råkat ut för här i trakterna har som standard att alltid lägga kabeln minst 60-70 cm ner..
men är det omständigheter som kräver annat så anges ju det åt entreprenören..

har man ett avtal som klart och tydligt visar vad man har för krav på nedgrävningen av kabeln så ska man klara sig undan represalier om det visar sig att man gräver av kabeln i efterhand och den ligger för grunt eller på annat sätt inte stämmer med kraven..

MariaS
CITAT (Källtorpet L&T @ 21-09-2009, 13:16) *
hmm, du har taskiga erfareheter av elbolag tror jag..
dom jag har råkat ut för här i trakterna har som standard att alltid lägga kabeln minst 60-70 cm ner..
men är det omständigheter som kräver annat så anges ju det åt entreprenören..

har man ett avtal som klart och tydligt visar vad man har för krav på nedgrävningen av kabeln så ska man klara sig undan represalier om det visar sig att man gräver av kabeln i efterhand och den ligger för grunt eller på annat sätt inte stämmer med kraven..

Som entreprenör har vi flera gånger fått göra denna typ av nedgrävningar! Instruktionen är: " Gräv så djupt du känner för, bara det är under ytan...". Ber man som entreprenör i det läget om de gula färgmarkeringsbanden, får man till svar: "Inte nödvändigt till svagström, så skit i det!"
Elverket häromkring, vägrar entydigt att skriva på avtal med fastighetsägare eftersom det inte finns några som helst bestämmelser som säger att de måste, när det gäller svagström! Som fastighetsägare har du heller inte rätt att ställa krav på svagströmsledning! Detta är tyvärr en norm som ligger till grund i hela Sverige och inte bara oss förunnat.

Enda sättet att slippa denna typen av nedgrävningar, är att via jurist påvisa att elallergi finns och därför får inte elledning korsa fastigheten.
Svessen
Tack alla för riktigt bra svar på min fråga.

Att höra andras tankar och reflektioner ger en ett vidare perspektiv.
- Jag kommer inte att gå med på något muntligt avtal.
- Blir det ett skriftligt avtal skall det vara på en bestämd löptid.

Det kan komma nya grannar som man inte alls kommer överens med och de enda som vinner
på ett muntligt avtal utan begränsning är elbolagen som säljer el.
Jag som enskild fastighetsägare tänker inte ge bort någoting till något elbolga.

Tack alla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon