CITAT (MariaS @ 12-09-2009, 09:03)

Har man fått ohyra, bör man ALLTID byta jord/substrat! dels för att de flesta ohyror finns där med, men det kan vara så att jorden/substratet är problemet från början.
håller inte med om allt, ja ohyra kan finnas i jorden också och ofta finns ungdjur på vandringsväg till andra växter igen jorden. men det gör dom även om jorden är bra för växten. det kan va miljön som är fel eller att man inte vattnat växten eller att växten har för torr luft.
däremot VET man att jorden är fel eller man TROR att jorden är fel då ska man byta jord. men inte alltid, det kan ge mer skada än nytta till en växt som redan mår dåligt att byta jord när det inte behövs.
CITAT (mb28 @ 10-09-2009, 21:24)

Hej!
Köpte en helt underbar orkidé för ca 1 månad sedan på willys. När jag tittade på växten igår så fanns det mycket smått "ludd" på bladen och vid närmre titt så var det små gröna djur på blommorna och på fönsterbänken som kravlade runt.
Jag antar att det är bladlöss, men vad ska jag göra?
Min mormor tipsade om grönsåpa, men då gällde det rosor utomhus. Kan det funka inomhus? Har även tittat runt på forumet och sett att några tipsar om provadopinnar - även på orkidéer?

såpa, provado, rengöringsmedel, torka av växten m.m. hjälper för stunden. ett annat sätt är biologiskt bekämpning. sedan ska man rengöra fönstret, krukor, redskap i närheten m.m.
att duscha växten eller dränka växten i vatten hjälper inte då bladlöss får luftbubblor där dom andas så dom klarar sig en bra tid under vatten och få en dusch på sig. skulle man duscha och dom trillar av kommer dom tillbaka efter 15-30min.