Full version: orkidé med löss?
mb28
Hej!

Köpte en helt underbar orkidé för ca 1 månad sedan på willys. När jag tittade på växten igår så fanns det mycket smått "ludd" på bladen och vid närmre titt så var det små gröna djur på blommorna och på fönsterbänken som kravlade runt. crying.gif

Jag antar att det är bladlöss, men vad ska jag göra?

Min mormor tipsade om grönsåpa, men då gällde det rosor utomhus. Kan det funka inomhus? Har även tittat runt på forumet och sett att några tipsar om provadopinnar - även på orkidéer?

sos.gif
MariaS
Annars är en kall dusch effektiv!
GoSatta
såpa fungerar nog..

själv har jag kört providopinnar (upplösta i vatten) ett flertal gånger på mina orchideer och det har fungerat bra.. men kanske inte är lika bra på riktigt känsliga orchideer då dom inehåller rätt mycket näring.
aqualis
Prova 1 ½ dl flytande grönsåpa + 1 dl t-sprit i en liter vatten. Använd spray flaska eller pensel.

Ta bort all kompost och hetta upp komposten till 120 grader i ugn.

Återkommer angreppet så upprepa behandlingen + låt plantan ligga i 45-gradigt vatten i 5 minuter. Plantan klarar sig men inte lössens ägg.

Med vänlig hälsning
Orchide
CITAT (mb28 @ 10-09-2009, 21:24) *
Hej!

Köpte en helt underbar orkidé för ca 1 månad sedan på willys. När jag tittade på växten igår så fanns det mycket smått "ludd" på bladen och vid närmre titt så var det små gröna djur på blommorna och på fönsterbänken som kravlade runt. crying.gif

Min mormor tipsade om grönsåpa, men då gällde det rosor utomhus. Kan det funka inomhus? Har även tittat runt på forumet och sett att några tipsar om provadopinnar - även på orkidéer?

sos.gif

Hej!
Jag har en liten orkidesamling. Då o då får jag ull-löss på en del. Jag tar lite T-sprit på en tops och plockar bort dem, sedan duschar jag växten ganska varmt. Har klarat det hittills. Kollar dem varje dag, ofta är det lite klibbigt på ett blad eller i fönsterkarmen, då är det garanterat lössen som hunnit före mig. Undrar varför det kommer löss på orkideer.
Lycka till med lusjakten
skogstroll
jag fick ett bra tips att göra tobaksvatten och doppa rotklumpen i + rengöra bladen. Man bör nog skölja ren hela roten och plantera i nytt, tror de sitter i komposten också
MariaS
Vill nog i alla fall åter påpeka (inte i denna tråden ännu) att lössen är ett symptom på att växten inte mår bra. Att behandla växter för ohyra är den lättaste delen. Har man fått ohyra, bör man ALLTID byta jord/substrat! dels för att de flesta ohyror finns där med, men det kan vara så att jorden/substratet är problemet från början.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 12-09-2009, 09:03) *
Har man fått ohyra, bör man ALLTID byta jord/substrat! dels för att de flesta ohyror finns där med, men det kan vara så att jorden/substratet är problemet från början.

håller inte med om allt, ja ohyra kan finnas i jorden också och ofta finns ungdjur på vandringsväg till andra växter igen jorden. men det gör dom även om jorden är bra för växten. det kan va miljön som är fel eller att man inte vattnat växten eller att växten har för torr luft.

däremot VET man att jorden är fel eller man TROR att jorden är fel då ska man byta jord. men inte alltid, det kan ge mer skada än nytta till en växt som redan mår dåligt att byta jord när det inte behövs.

CITAT (mb28 @ 10-09-2009, 21:24) *
Hej!

sos.gif

såpa, provado, rengöringsmedel, torka av växten m.m. hjälper för stunden. ett annat sätt är biologiskt bekämpning. sedan ska man rengöra fönstret, krukor, redskap i närheten m.m.

att duscha växten eller dränka växten i vatten hjälper inte då bladlöss får luftbubblor där dom andas så dom klarar sig en bra tid under vatten och få en dusch på sig. skulle man duscha och dom trillar av kommer dom tillbaka efter 15-30min.
mb28
blomma.gif Tack för alla svar!

Har nu duschat plantan i kallt vatten ett antal ggr + sprayat med grönsåpa - kan inte se några små gröna rackare så jag hoppas det gjorde susen.

Har även planterat om den då jag fann djur även nere i krukan.

Jag håller tummarna för att allt detta har hjälpt!

Tack än en gång!
pejori
Berätta gärna hur det går.
Har samma problem med mina här och ägnar mej åt alkoholmissbruk.
Duschar mina med absolut vodka och plockar för hand, men dom ger sig inte. ranting.gif
Bassam
Hej

Jag kokade stark paprika med vatten sen jag tag 1 dl av dom och blanda med 1 l vatten sen du kan spreja på hela planta över och under bladen gör det flera gångar .

H : Bassam
Alexander-VG-zon3
här kör jag med Eldorado fönsterputs nuke.gif giggle.gif till all ohyra att bekämpa tillfället.
pejori
CITAT (flaxss @ 12-09-2009, 19:42) *
här kör jag med Eldorado fönsterputs nuke.gif giggle.gif till all ohyra att bekämpa tillfället.

Va bra!!! då kan jag nyttja vodkan för eget bruk och skita i att putsa fönstren nu då. tummenupp.gif kompiskram.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 21:28) *
Va bra!!! då kan jag nyttja vodkan för eget bruk och skita i att putsa fönstren nu då. tummenupp.gif kompiskram.gif

duschar jag ihärdigt så brukar dom skrumpna ihop. likaså mot sorgmyggs larver är inte heller så förtjust i fönsterputs. har man tagit ett glas förmycket så märker man nog inte att fönstren är skitiga. tummenupp.gif
pejori
CITAT (flaxss @ 12-09-2009, 21:49) *
duschar jag ihärdigt så brukar dom skrumpna ihop. likaså mot sorgmyggs larver är inte heller så förtjust i fönsterputs. har man tagit ett glas förmycket så märker man nog inte att fönstren är skitiga. tummenupp.gif

coolgleam.gif coolgleam.gif Tar på mej dessa och säger skål.!!! naughty.gif
Ser inte lössen heller i det läget. giggle.gif
mb28
Mitt ihärdigande duschade, plockande och grönsåpande har gett resultat!

Kan inte se några gröningar längre - superskönt!

Pejori: Lycka till!

Flaxss: Ska definitivt testa fönsterputs nästa gång - låter galet men funkar det så är det ju kanon!

aqualis
Hej mb28

Fint att du lyckats kämpa ner angreppet, men kom ihåg att orkidéer måste torka upp så rötterna inte kvävs. Är komposten ständigt våt så spärras rötternas tillgång till luftens syre av velamet. Har du nu sprayat ivrigt så har kanske komposten blivit ordentligt blöt.

Låt velamet bli silvrigt några dagar innan du vattnat på nytt och om möjligt känn efter hur våt komposten är i centrum just under plantan.

Flertalet odlare brukar lämna poröst fukthållande material just där, vilket ofta leder till plantans fördärv. Senast när blomningen är över så plantera om i ny kompost och ta då bort gammalt substrat. Där brukar finnas allt från skumgummi till packad sphagnum mm, ingetdera bör lämnas kvar om du vill behålla plantan.

Med vänlig hälsning

Bassam
Hej

bladlöss tycker inte om fuktigt så du kan sprej dom varje 15 dagar ( 2dl grönsåpa + ldl olja + 1 l vatten ).

H : Bassam
evaisa
jag prövade att lösa upp provdopinnar i vatten. Det var rätt svårt för de ville inte lösa upp dej i första taget. Sedan vattnade jag några krukor/plantor med det. Men, det luktade så himla illa att jag fick ställa undan plantorna. I och med att man löser upp provadon så gör man något som tillverkaren in tänkt sig. Fråga är om man inte riskerar att skada sig själv.

Vad tror ni?
Crazy4Flowers
Provadopinnar brukar jag använda då och då i vattenkannan, men bara en eller en halv. Blomflugorna gillar inte alls den behandligen, jag har aldrig märkt att det har luktat illa.

OBS Brudorkideer vill inte ha kallt vatten, viktigt också att det inte blir vatten i mitten då kan den ruttna efter ett tag, det har jag iallifall fått lära mig.

Lycka till att få bort eländet, hoppas dom inte visar sig mer.
evaisa
tack, jo jag hoppas att kräken är borta. Himla svårt att veta när de gömmer sig i jorden. Nej, jag har inte orkideerna i jord.... jag har inga såna alls utan sansevierior med ullöss. Eller utan löss, numera. Förhoppningsvis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon