renate
Nu är jag trött på mosntret hybridan.Idag tog jag fram sågen grensax och sekatör.Den rosen har snart tagit över halva trädgården,jag har nästan lust att såger ner hela härligheten.Alla gamla tjocka grenar ska bort.Jisses vilket slavjobb.Det var varmt och jag hade kortarmat på.Två stora lass med skottkärran är bortforslat.I morgon fortsätter jag.Päronträdet får också stryker på foten,det är halvdöd bara stammen och några grenar lämnar jag kvar som stöd för rosbusken,för helt ska jag inte såger ner den,men nästan.Det är många döda och skadade grenar som måste tas bort.Jag tycker att blommorna var många men väldigt små i år.

[attachment=41849:2009_09_...__Large_.JPG] hybridan före klippning
[attachment=41850:2009_09_...__Large_.JPG] lite mindre har hon blivit men det måste bort mer.
Kajsa
Vad du har varit duktig renate, så stora dom kan bli, som ett träd ! Då har du armarna fulla av repor då imorgon !
renate
Ja några repor blev det,fick en stor tagg i huvudet aj aj.Jag har funderat att ta bort den helt,den passar inte i en rosrundel,men det får blir nästa år efter blomningen för då måste jag såger ner päronträdet med.Nu ska hon bara blir betydligt mindre.Jag får avvaktar hur hon blommar nästa sommaren.
Biggan_
Oj, kan man klippa ner otympliga rosor nu vid denna årstiden? Jag har några klängrosor som ser för hemska ut, det hade varit bra om man kunde klippa ner dem helt nu!
Vilket jättejobb du har haft Renate, rosor är inte att leka med!
renate
CITAT (Biggan_ @ 10-09-2009, 23:40) *
Oj, kan man klippa ner otympliga rosor nu vid denna årstiden? Jag har några klängrosor som ser för hemska ut, det hade varit bra om man kunde klippa ner dem helt nu!
Vilket jättejobb du har haft Renate, rosor är inte att leka med!

Haha Biggan,det är inte ferdigt än ska fortsätter idag.Bild kommer sedan.Jag vet egentligen inte om man kan göra så radikala ingrepp på hösten,men jag gör det ändå.De grenar jag såger ner är för gammal,de yngre får vara kvar.Om rosen blommar på fjolårssott ska du vara försiktigt med klippningen.Jag tycker du kan chansar men klipp inte ner alla grenar bara de mest risiga,det kommer nytt till våren.
Biggan_
OK, tack för hjälpen Renate! Jag skall ta ner några av de äldsta skabbiga grenarna och ta resten till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon