Full version: torka chili
tantGröön
Hej

Jag har massor med chili.
Hur torkar man den bäst?
Jag hörde något om en torkningsapparat, någon som provat det eller vet var man får tag på det?
Eller kan man torka dem i ugnen bara?
KURT
Det finns svamp/grönsaks torkar att köpa, me är bara löjligt små. Det är mycket enkelt att torka med bara en fläkt, har man tillgång till en fläkt med värme (t ex en kupévärmare så kan det vara bra men inte nödvändigt). Torkar man större mängder så kan bygga en enkel tork (se länk nedan), annars räcker med att lägga det som skall torkas framför en fläkt. En varmluftsugn med en temperatur under 50 grader fungerar också:

http://www.utsidan.se/cldoc/7448.htm
katah
jag har OBH-nordikas torkapparat, kostar väl runt 500-600 kr idag .

Den fungerar bra och jag torkade just chili i den förra hösten.
Om jag minns rätt skivade jag chilisar i lite mindre bitar först så¨det gick fortare.
tantGröön
tack för tipsen, jag har ingen varmluftsugn, så jag får kanske överväga att införskaffa en torkapparat.

men om man torkar de i vanlig ugn på låg temp, blir det fel då?
Ingridsberg
Jag brukar bara torka dom genom att klippa av grenar ifrån plantan och hänga den upp och ner inomhus, går rätt så snabbt att få dom att torka. Går också att trä dom genom en ståltråd så det blir som ett halsband. Jag har själv gjort det nyligen, se min blogg http://matochodla.blogspot.com/search/label/Chilipeppar
russin
Torkskåp (för kläder) är suveränt för svamp - så har man ett sådant bör det väl funka även för chili whistling.gif
Husihelvete
Efter att ha skördat frukterna trär jag upp dem på en lite grövre sytråd mha nål. Sedan låter jag frukterna helt enkelt luft-torka. Förutom att jag tycker att det är det enklaste sättet så ser det riktigt tjusigt ut, framförallt med en 'sträng' för varje chilisort.
Preussen
använd ugn eller torkapparat om det är tjockväggiga frukter, tex jalapeno eller habanero. annars funkar det fint att torka var som.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon