Full version: Växthusproblem
muppan
Hej,

Finns det ingen därute som har haft problem och strul vid sitt växthusbygge?

Beställde ett serralux vägg v20 v30 kom det och idag v37 har vi ännu inte fått ihop det.

ÄR det bara jag som är missnöjd med detta företag?
ÄR Willab bättre än Classicum?

OCh då fär man höra att man man köpte ett exklusivt lyxigt uterum/växthus. Fast väggarna är rangliga.

Detta är långt ifrån lyx och besvikelsen är stor och helst vill jag att dom kommer och hämta sk-ten igen orkar snart inte se det.

Vad har jag som kund för rättigheter?

Kicki
blomkronan
Det var ju tråkigt att höra. Att det gått så lång tid och du har inte fått upp det, det börjar ju bli höst och det vore ju kul om den kunde stå där färdig nu...

Hur har kontakten med Classicum varit har dom inte velat hjälpa dig? Köpte ni det osed? eller var ni och såg konstruktionen innan?

När jag byggde ihop mitt växthus från willab, kändes konstruktionen ranglig föst... men när allt var på plats känns den stadig. smile.gif Det kommer nog att kännas bättre när allt är på plats flirting.gif

Kan ni inte be en snäll kompis om hjälp... när man själv håller på och blir irriterad, kanske det är bäst... att få hjälp.

Rättigheter... g.gif ja är det fel på konstruktionen... då har du ju rätt att få nya delar, men lämna tillbaka allt blir svårt. Konsumentlagen kan vara ide att läsa... om du har någon reklamationsrätt.

Lycka till trostar.gif
muppan
Att det tagit så lång tid beror ju främst på att takgavleprofilerna var borrade på fel lutning 25grader och inte till 15 grader som vi har så vi fick ju vänta fem veckor bara på att få dom rätta.

Sen har väl monteringanvisningen väldigt undermålig den täcker inte allt.

Servicen är väl lite si så där igår bad vi säljaren ringa men först vara han upptagen av kund sedan hade han gått hem och då kom vi inte vidare den kvällen.

Det stora problemet var nog att vi fick huset levererat precis innan fabriken stängde för semester i 3 veckor. och det blev nog lite semesterslarv där då.

Vi har fått i glasen runt om och ett takglas men visst är det rangligt tror inte att det skull gå att ramla in i väggen.

Ja jag är ju en sån där pelargontant som trodde att jag skulle få in lite pelargoner i huset innan det blev frost men det verkar inte så.

Hur gör du med kondensen på glasen? Det ser inte roligt ut nu när jag tittar ut?

Kicki
blomkronan
Det är dåligt av försäljaren att inte höra av sig innan han går hem thumbdown.gif
Har dom gjort fel från början och levererat felaktiga profiler, borde dom vara extra noga med att få dig som nöjd kund yes.gif

Som försäljare vet man ju att...
En missnöjd kund = berättar sitt missnöje för många...
En nöjd kund = berättar för ett få antal personer...
Vill man som försäljare fortsätta att göra sitt jobb... (få nya kunder) måste man vårda dom kunder man har!!!
Påminn försäljaren om det....

Hoppas ni får den hjälp ni nu behöver

Kondens tas bort med bra ventilation.... Hur många kvm är rummet/växthuset.

muppan

16kvm är huset på.

Ventilation finns det ju nu när varken dörrar eller och större del av tak är inne.

Försäljning är jag uppväxt med och vet precis hur kunder ska tas = kunden har alltid rätt.
Det du skriver stämmer stå fruktansvärt bra. Jag har sagt att ni får an massa dåligt PR för huset eller skelettet som jag sagt står nästan mitt i stan och folk/arbetskamrater stannar naturligtvis och funderar varför inget händer det är många som följer oss, nyfikna på vad som händer, vi håller ju också på att bygga upp den lilla tomt vi har eftersom det var väldigt kalt när vi övertog huset för nästan ett år sedan.

Innan vi bestämde oss sprang vi runt på Älvsjömässan mellan deras montrar och jämförde profiler osv.
Men tydligen räckte inte det.

Vad hjälper det nu när man får kommentarer att nu skulle ha byggt ett vanligt uterum istället....och med sanningen i näven så visst skulle vi gjort det.

Kicki

MariaS
Jag har köpt växthus dels på Jula och dels på Willab. Bägge växthusen byggde jag upp helt själv och bägge har drabbats av kraftiga vindar och står fortfarande kvar.

Dessutom måste jag ju påpeka att det verkar mycket underligt att du får kondens i ett växthus där sektioner fortfarande saknas!!! Att det kan bli lite på nätterna i form av daggen kan jag gå med på, men det ska inte bildas någon på insidan! SKRÄMMANDE!

Ser man till konsumentköplagen, har man rätt att reklamera upp till 6månader om det man köpt inte fungerat tillfredställande under den tiden. Detta växthus har ju uppenbarligen inte fungerat alls ännu!
muppan
CITAT (MariaS @ 11-09-2009, 10:13) *
Dessutom måste jag ju påpeka att det verkar mycket underligt att du får kondens i ett växthus där sektioner fortfarande saknas!!! Att det kan bli lite på nätterna i form av daggen kan jag gå med på, men det ska inte bildas någon på insidan! SKRÄMMANDE!

Ser man till konsumentköplagen, har man rätt att reklamera upp till 6månader om det man köpt inte fungerat tillfredställande under den tiden. Detta växthus har ju uppenbarligen inte fungerat alls ännu!

Kondens var kanske att ta i, hoppas att det var dagg, ska följa upp det imorgon bitti.
Blött är det lilla taket fortfarande invändigt och fuktigt utanpå.

Kicki
blomkronan
Fick du tag på säljaren i dag??? och vad sa han...

Om du ångrar köpet... kolla upp vad konsumenlagen säger...

Jag vet ju bara hur den fungerar i min bransch... (vitvaror) Hur den fungerar i växthusbraschen vet jag ej.

Fortsättning följer... förmodar jag blush.gif
muppan
Den försäljare/ägaren var inte där i går så jag blev hänvisad till en annan säljare.

Fick spy galla talade om precis hur jag kände, talade om hur dålig supporten är och att man även hantera missnöjda kunder för det sprider sig så lätt missnöjet.

Sådant här brukar inte hända och det är ju typiskt att allt händer mig men det är som det är.

Nu är iallafall taket på plats och färdigt blir det nästa vecka då resterande prylar som saknas skickas upp. Lite gummilister till tak och vinklar till takluckstödprofiler.
Får inte dit dörrarna heller än eftersom lister sakns men vi har ju tak över huvet iallafall.

Kicki
henriks
CITAT (MariaS @ 11-09-2009, 10:13) *
Jag har köpt växthus dels på Jula och dels på Willab. Bägge växthusen byggde jag upp helt själv och bägge har drabbats av kraftiga vindar och står fortfarande kvar.

¨
Inte särskilt konstigt att det blir kondens om det inte finns något tak eller dörr - förutsättningen för att det INTE skall bli kondens är att man ventilerar med uteluft SAMT att det är någon grad varmare inne än ute, så att den relativa luftfuktigheten blir lägre inne än ute.

En glasskiva med samma temperatur och luftfuktighet på båda sidor "släpar" lite i temperaturförändring jämfört med luften - och om glaset är aldrig så lite kallare än luften - vips så blir det kondens om luftfuktigheten är hög - vilket den ALLTID är på natten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon