Annkina
Vi flyttade i våras och fick en trädgård som misskötts i massa år.

Nu behöver vi hjälp med att beskära en väldigt övervuxen krusbärsbuske och ett äppelträd som de planterat för nått är sedan och inte beskurit alls.

Krusbären:
Kan man klippa ner den till botten? Vet att den inte ger bär då på nått år, men svårt att klippa lite på denna.

Två toppar på ett äppelträd ska man väl inte ha om jag inte förstått det fel och är inte ett par av de nedersta grenarna för nära marken?

Åsa, mälardalen zon 2
Krusbär kan klippas ända ner men det bästa är att gallra genom att klippa bort de äldsta grenarna nära marken.

Och ja äppelträdet bör bara ha en topp + man kan såga bort de nedersta grenarna ifall de sitter för långt ner. OBS! man ska beskära utanför grenkragen.

Inget av dessa är det dock någon brådska med vill man ha bra skottbrytning så är det vårvinter som gäller för krusbär.

+Unga äppelträd bör också beskäras under vårvintern (det är främst lite äldre träd där man inte vill ha så stark skottbrytning som man beskär på sensommaren).

Eftersom du har gott om tid tills beskärningen rekommenderar jag ett besök på biblioteket där du kan låna böcker som ex. Beskärningsboken av Volbrecht, Alm och Veltman.
Bassam
Hej
om man vill beskära äpple bror på om ung eller gamla om för frukt eller forma grönskar. Men jag kan säga om ung ta bort trasiga och sjuka o de som korsa andra, men gamla för att starka den ta bort några av unga grenar plus korta gamla , Det bästa tid till äpple Jas Perioden , men häckar vårvinter.

H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon