Full version: Nattfjärilar
Fesk
Hejsan! Jag håller just nu på att göra en rabatt som till nästa år ska innehålla massa blommor som nattfjärilar tycker om och då helst svärmare. Rabatten är djup och står mitt i solen. Jag skulle vilja ha lite tips på blommor som är ganska låga och luktar mycket på natten. Jag hade först tänkt att ha fullt med Blomstertobak, men de blommar inte förrän i juli och framåt (åtminstone inte dom jag hittat). Blommorna jag söker ska helst blomma i någon gång mellan maj-juli.

Gossen Ruda
Gul daglilja, Hemerocallis, kan rekommenderas. Kaprifol är ju välkänd men kan knappast kallas för låg.
sanakan
Hittade en gammal tråd på Odla-forumet, läs den här!

Deras länkar till Naturskyddsföreningen är gamla och funkar inte, men de har en guide "bygg en fjärilsträdgård", du hittar den här.

Kryddväxter är ju en hit. Här är en sida som listar fjärilsväxter allmänt, många borde gillas av vissa nattfjärilar, såvida de inte stänger sig!

Här är en engelsk sida från odla-tråden som listar fler.

Heliotrop och andra kvällsdoftande sommarblommor borde funka bra. Kryddväxter skulle jag ha, och solhattar..
Lotta22
I senaste numret av Natur & Trädgård, 3/09, finns en lång, jättefin artikel om svärmare (fantastiska bilder!) och vilka blommor och buskar man kan plantera för att de ska trivas! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon