|
Christa
11-09-2009, 15:44
Är det någon av er som haft svininfluensan ännu? Hur var det i så fall?
Jag har inte haft den men har ett flertal vänner i sthlm och gbg som enligt mig har haft den (feber, ledvärk, hosta mfl symptom) men enligt dem själva inte haft den för att de var ju inte sååå döööö sjuuuka. Ingen av dem har testat sig. Jag råkar tro att av svininfluensan blir många bara "normalsjuka"... Och dessutom tror jag att om man har influensa nu är det till minst 90% nöffnöff, även fast man inte är superdupersjuk.
Christa
05-11-2009, 18:27
Eftersom det stod så mycket i den nya tråden om influensa så skakar jag liv i denna. Skulle vara intressant att höra hur det är att ha influensan.
Huggorm
05-11-2009, 18:29
Jag har haft den, har dock inte fått det bekräftat men jag tvivlar inte. Den var lindrigare än vanliga influensor anser jag.
Har haft den bekräftat! Automatisk provtagning, eftersom jag tillhör riskgrupperna.
Började med vanliga influensasymptom, huvudvärk och feber. Ganska snart följdes det av torrhosta. Allt över på två dagar, förutom torrhostan då... Den har liksom inte velat ge sig ännu, och kan visst stanna i upp till 8veckor enligt läkarbesök i fredags.
Chamomille
05-11-2009, 20:23
Har egentligen ingen aning. Men kan misstänka (hoppas) att jag hade en släng av den i början av september, för då hade jag en enorm torrhosta vilket jag aldrig har annars. CITAT (Anma @ 11-09-2009, 15:48)  .....är det till minst 90% nöffnöff....
Min son tror att han haft den, han blev nämligen rejält sjuk, med huvudvärk, värk i kroppen och hög feber cirka en vecka efter att han kom från en Mexikoresa Efter en vecka var han helt frisk. Gita
Myosotis
08-11-2009, 14:13
Jag torrhostar fortfarande. Undrar egentligen vad det är jag har haft. Hur vet man det? En bekant som skulle vaccinera sig nu sa att de inte testar om man redan har haft den, det känns ju lite meningslöst då.
Solstorm
08-11-2009, 14:17
CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 14:13)  Jag torrhostar fortfarande. Undrar egentligen vad det är jag har haft. Hur vet man det? En bekant som skulle vaccinera sig nu sa att de inte testar om man redan har haft den, det känns ju lite meningslöst då. Du kanske kan söka hos läkare för din hosta och be att de testar då?
Myosotis
08-11-2009, 15:00
Har jag inte ens funderat på. Gör de det då? Jag fick intrycket att det inte prioriterades.
Solstorm
08-11-2009, 15:13
Jag vet att vissa läkare gör det men hur vanligt det är vet jag inte. Man har ju läst om en del som blivit testade och fått veta i efterhand att det var svininfluensan de hade fast de varit så lindrigt sjuka att de inte trott det själva.
Vad jag har förstått, kan man väl bara testa om det är H1N1 under pågående utbrott, inte om man har haft det i efterskott.... Någon som vet bättre?
Maggan H
08-11-2009, 20:39
Jag har fattat det som om man bildar antikroppar så det ska kunna ses i blodet sen också. Därmed är man immun mot just denna formen men muterar viruset så kan man få det igen.
Farbror Blå
08-11-2009, 21:40
CITAT (Maggan H @ 08-11-2009, 20:39)  Jag har fattat det som om man bildar antikroppar så det ska kunna ses i blodet sen också. Därmed är man immun mot just denna formen men muterar viruset så kan man få det igen. nämen Maggan varför snurrar det haschblad i din bild??
Maggan H
08-11-2009, 22:19
CITAT (Farbror Blå @ 08-11-2009, 21:40)  nämen Maggan varför snurrar det haschblad i din bild?? Hysch hysch! Men det ser väl alla att det är Paraplyaralia??
skogstroll
09-11-2009, 09:33
det är några på jobbet som fått den  urk vill inte ha den...
Jag har svininfluensan nu och det är ingen höjdare. Kände i torsdags em att jag hade lite feber, något jag inte haft på 5 år. Blev snabbt sämre och sov i stort sett hela tiden i 3 dygn. Feber, elak huvudvärk, hosta, allmänt ont i kroppen. Som om inte det vore nog så slog det till på magen också, så uttorkad är bara förnamnet på min kropp nu. Igår var jag tvungen att åka iväg och uträtta ett ärende på kvällen och det var hemskt. När jag gick till bilen kändes det som jag gick "i luften" och inte hade kontakt med marken. Idag tisdag är jag feberfri men mår lätt illa. Jag har inte fått komma till VC för provtagning då de inte vill ha dit sjuklingar. Men de är nästan säkra på att det är Svin jag har. Den sägs smitta upp till 7 dagar efter man insjuknat så tidigast fredag bör jag vistas bland folk.
CITAT (Klura @ 10-11-2009, 12:18)  Jag har svininfluensan nu och det är ingen höjdare. Kände i torsdags em att jag hade lite feber, något jag inte haft på 5 år. Blev snabbt sämre och sov i stort sett hela tiden i 3 dygn. Feber, elak huvudvärk, hosta, allmänt ont i kroppen. Som om inte det vore nog så slog det till på magen också, så uttorkad är bara förnamnet på min kropp nu. Igår var jag tvungen att åka iväg och uträtta ett ärende på kvällen och det var hemskt. När jag gick till bilen kändes det som jag gick "i luften" och inte hade kontakt med marken. Idag tisdag är jag feberfri men mår lätt illa. Jag har inte fått komma till VC för provtagning då de inte vill ha dit sjuklingar. Men de är nästan säkra på att det är Svin jag har. Den sägs smitta upp till 7 dagar efter man insjuknat så tidigast fredag bör jag vistas bland folk. Stackare  , hoppas du kryar på dig snart! Försök få i dig vätska - du kommer må allmänt bättre då. Spelar ingen roll vad för vätska, även om vätskeersättning är bäst, bara det är något. Får man bara i sig lite sockervatten så blir livet lite ljusare och bättre.....
Tack KRT! Ja, gissa om jag har druckit mycket sen jag vaknade till liv igen. Jag har druckit isvatten, ätit vindruvor och mandariner. Igår fick jag i mig lite Tortellini med ostsås. Det var gudomligt med mat igen efter så många dagar utan.
Inga från Närke
10-11-2009, 17:06
Har inte haft flunsan och förhoppningsvis kommer jag inte att få den eftersom jag vacinerade mig förra onsdagen, hade inga biverkningar mer än lite ont i armen och pytte lite huvudvärk en stund. Min brors dotter hade en släng av den för ett tag sedan och var inte så sjuk men var hemma ca 14 dgr p.g.a av smittorisk m.m.
Detta med hur man känner det är väl också om man ligger i riskgrupp eller är helt frisk för övrigt då kan man kanske tycka att den inte är så svår utan kan stå ut någon tid. Viktigast är väl att inte gå ut för tidigt p.g.a. av smittorisken till andra.
Ni som är sjuka hoppas ni är på bärringsvägen.
Min lilleman har nu alla tecken på att han har svininfluensa
CITAT (Magdis @ 22-11-2009, 22:02)  Min lilleman har nu alla tecken på att han har svininfluensa  Oj då Magdis, det var tråkigt! Har han hög feber? Som tur är vet du ju hur du ska ta hand om honom, men visst är det jobbigt när de blir sjuka, de små. Speciellt i den här lite ilskna influensan..
CITAT (Monaxe @ 22-11-2009, 22:16)  Oj då Magdis, det var tråkigt! Har han hög feber?
Som tur är vet du ju hur du ska ta hand om honom, men visst är det jobbigt när de blir sjuka, de små. Speciellt i den här lite ilskna influensan.. Han hade över 39 grader i kväll. Ja det känns alltid jättejobbigt när det drabbar ens egna barn, jag är ganska orolig.
CITAT (Magdis @ 22-11-2009, 22:18)  Han hade över 39 grader i kväll. Ja det känns alltid jättejobbigt när det drabbar ens egna barn, jag är ganska orolig.  Oj, stackare, förstår din oro. Men oroar sig inte så mycket för sig själv som ens barn. Hur gammal är han? Tänk positivt, även om många barn behövt sjukhusvård har de klarat sig väldigt bra och blivit friska ganska snabbt Hoppas han kryar på sig SNART! Är själv lite orolig eftersom vi haft någon konstig hosta här nu i ett par veckor, storebror och jag var dåliga i förra veckan (troligen inte H1N1 eftersom sonen är vaccinerad sedan 3 v), och nu börjar lillebror på knappt 6 mån också hosta lite smått  Det finns inte ens hostmediciner att köpa till så små receptfritt..... Har dock uteslutit kikhosta, som jag funderade på lite smått innan - jag är inte vaccinerad men barnen är det så de borde inte bli sjuka om det hade varit det.
*Ulrica*
23-11-2009, 11:30
Min gubbe har tydligen haft det, förstod vi efteråt. Han insjuknade mycket hastigt i hög feber och värk i kroppen. Han hade ömsom kraftig frossa och jättehög feber i cirka 4 dagar innan det började bli bättre. Han fick sedan kraftig diarré och halsbränna. Det var diarrén som han till slut sökte för, när den hade hållit på i fem dygn. Då fick han reda på att det var svininfluensa. Han hade inget ont i halsen, ingen snuva och ingen hosta.
Jag visste inte detta med magproblem när man har den nya influensan men de i min familj som har haft den "vanliga" influensan nu (som verkar vara värre och mer långvarig tycker jag) har alla fått frågan på VC om de har diarré.
Helt otroligt har inte jag blivit sjuk trots att jag både tog hand om både gubben och om sonen som hade den "vanliga" influensan.
CITAT (KRT @ 23-11-2009, 10:07)  Oj, stackare, förstår din oro. Men oroar sig inte så mycket för sig själv som ens barn. Hur gammal är han? Han är 3 år. Han är lite piggare idag iaf tack och lov.
CITAT (Magdis @ 23-11-2009, 11:49)  Han är 3 år. Han är lite piggare idag iaf tack och lov. Så skönt att höra! Du ska se att allt går bra. Men om han är 3, är han inte vaccinerad?
CITAT (KRT @ 23-11-2009, 12:12)  Så skönt att höra! Du ska se att allt går bra.
Men om han är 3, är han inte vaccinerad? Vi har inte hunnit så långt ännu. Jag hade tänkt göra det men nu är det antagligen för sent.
Christa
23-11-2009, 12:37
Vad brukar ni äta och dricka när ni är sjuka? Har ni någon strategi?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|