Hej!
Skulle vilja prova att ympa på ett rotskott av en syren. En förpackning ympvax kostar massor så jag undrar om man kan fixa egen blandning?
Jag menar att det annar sär billigare att köpa en ny planta ...
Undra också om alla "fina" syrener är ympade?
Åsa, mälardalen zon 2
11-09-2009, 18:18
Syrener ympas på vårvintern-våren. Och ja fina hybrider är ympade.
Man behöver inget ympvax, jag brukar ympa äppelträd mm. helt utan vax, jag brukar täcka alla öppna ytor i topp + runt bindstället med vanlig frystejp istället.
Lite svårare tycker jag det är att ympa syren, inte själva ihopfogandet men jag tycker syren är lite trögare att skära i så det blir lie svårare att få till snittytorna än vad det är på äpple.
Aha! Vad bra ! tack!
Men det är nu snart jag ska ta ympkvistarna?
Åsa, mälardalen zon 2
11-09-2009, 20:57
Strax innan jul brukar vara lagom att ta ympkvistar så det är ingen brådska att skörda ympkvistar.
blomkronan
12-09-2009, 07:34
Måste få fråga... VAD ska du ympa på? och varför ympar man syren?
Åsa, mälardalen zon 2
12-09-2009, 09:57
Man brukar ympa ädla syrener på sånt som bondsyren och ungersk syren. Vissa sorters syren ex. många ädelsyrener är inte så lätta att föröka med sticklingar och många av dem skjuter inte så många rotskott som ex. bondsyren så det kan gå snabbare och lättare att föröka dem genom att ympa. Köper man en ädelsyren i handeln måste man ta bort rotskotten annars aborteras den ädla delen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.