Full version: lök i kruka?
Malin_MeL
jag är sååå sugen på att köpa några olika lökar (kirgislök, lila och vit blandat och en svartvit blandning av tulpaner)

Men rabatten som jag vill ha dem i är inte färdig iår så jag funderar på om jag kan ha dem i kruka istället, och plantera dem i den rabatten när/om den rabatten blir färdig (den hänger ihop med ett större mark- och stenläggningsarbete, så det kan ju ta lite tid)

Men jag vill inte ha dem inne utan vill helst att de ska stå ute över vintern. Tror ni de kommer överleva?

min andra tanke var att gräva ner dem i en lökkorg i en rabatt som just nu är tom och isåfall ta upp dem på våren och sätta dem i krukorna, kan de klara en flytt på våren?
jag tror inte att rabatten är såpass djup att jag kan gräva ner hela krukorna, annars hade det ju varit lättast kanske
Lady Hamilton
Du har ju ett växthus Varför inte plantera ner lökarna i krukorna och förvara dem övertäckta i växthuset. Och plaocka fram krukorna sedan till våren. Själv har jag testa att gräva ner lökar i krukor och förvarat dem i mitt uppvärmda uterum på golvet och där har det nog varit ca +5° Lökarna har då börjat komma tidigt på våren och blommat innomhus. Men jag är övertygad om att det även skulle funka inne i växthus om man täcker över krukorna så de inte blir helt djupfrusna (om du nu inte har värme på på vintern)

Malin_MeL
HAHA, vad härligt, har inte tänkt på växthuset, det blev ju till iår, tack lady för att du påminde mig tummenupp.gif
Lady Hamilton
Och har du även snö på marken under vintern?............ja då skottar du in det och "lassar" över krukan (innanför ev. täckning) då har du även vattningen fixad tummenupp.gif då behöver du inte tänka på vattningen förrens lökblasten vuxit en bra bit
Malin_MeL
bra ide, men snö kan jag inte räkna med, förra året snöade det 2 ggr, men det hann tina samma dag...

kanske skulle kyla ner växthuset istället för att värma det, hämta snö från nån skridskobana och göra en riktig "vinterträdgård" där inne giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon