Full version: Hoya
kopernikus
Är det ngn som vet om man ska toppa hoya sticklingar nånting?
Ina
Japp!

Det beror lite på vad det är för hoya och på hur du vill ha den när den blir större. Många slingrande Hoyor behöver inte toppas för att de skall bli fina plantor, men många gör det för att plantan skall blir lite fylligare. Så - inte nödvändigt, men inte heller skadligt!!

Själv toppar jag inte slingrande hoyor förrän dom har vuxit till sej ganska rejält. Då tar jag ofta toppsticklingen och rotar och sätter sen ner den i krukan brevid moderplantan.

Vissa hoyor är lite tjuriga och vill inte grena sej även om man själv vill det och då kan det funka med att toppa dem.

Vad är det för hoya du undrar över?
kopernikus
Hej...
Hoya Bella är det. Den är väl inte direkt jättestor ännu. Vad tror du? Ska jag toppa den nånting??

Tacksam för hjälpen!
Ina
Den hör faktiskt till dom sorterna som jag tycker blir fina av att toppas ibland! Men du måste inte börja direkt. Vänta tills du har en lite rejälare planta att ta av och gör sedan som så att du gör sticklingar som du efter rotning planterar i samma kruka som moderplantan! Bellan vinner på detta - den blir tätare och finare om det är många plantor i samma kruka!

Ina rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon