Full version: Björnbär
BigDaddy
Lite dumma frågor från mig. Älskar björnbär & nu funderar jag på om jag ska ta en kvist från en buske & sätta i jord i en kruka på balkongen.
Kan det funka månne?
Likaså med vinbär vore skoj.
Hur stora krukor isf?
Är det ok tid nu att ta det, kan det funka?
Var på busken ska jag ta av en kvist & hur isf?

MariaS
Om du är snabb, kan du fortfarande hitta kvistar som är gröna. (örtstickling) Ta då av den kvisten där den börjar gå över i brunt mellan två blad.
Tag bort två tredjedelar av bladen och sätt sticklingen i gödslad torv som du blandat med grov sand eller småleca (luftigare)
Fyll en hög kruka med torven och vattna ordentligt. Sätt sen ner sticklingen utefter kanten på krukan, ända ner till botten. Ställ sen krukan i skyddat läge.
Du kan ju vända på krukan lite försiktigt i slutet av september och se om du fått några rötter, men det bästa är att glömma bort den helt och titta till våren istället. Väljer du det sista alternativet, bör du antingen gräva ner krukan, eller på annat sätt skydda krukan för stora temperaturväxlingar under höst, vinter, vår.

Bästa krukorna för vedsticklingar, är gamla roskrukor, som är smala och höga, men det går med vanlig 3-literkruka också. Tänk på att sticklingen inte ska vara högre än en tredjedel ovanför krukkanten.

Så kör hårt, knippsa på nu!
BigDaddy
Tackar! Gör ett försök imorn.
Kanske kan bli en trevlig överraskning till våren. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon