Kattis i Skåne
12-11-2003, 10:09
Jag undrar vad det är för vintergrön växt som grannen har? Spontant kan jag säga att det ser ut som bambu men vill gärna veta lite mer.
Vi har just tagit ner vår gamla "häck" av bergtall och letar efter något nytt som kan användas som häck och insynsskydd mot grannen. Så tänkte vi att växten som grannen har kunde passa bra. Växten i fråga har stått länge hos dem och ser ju ut att trivas. Den verkar inte heller att sprida sig så värst mycket.
Kan någon säga hur fort den växer i höjden etc? Vi vill hålla den begränsad i ett visst område, hur och hur mycket sprider den sig egentligen ?

Visst är det bambu grannen har! Bambu räknas ofta till de lite mer aggresiva växtslagen, så att den inte sprider sig verkar underligt. Men står den i gräsmattan och man klipper runtom så är det ingen fara, men på öppen jord sprider de sej ganska bra, jag kan inte redogöra för hur mycket, och det beror på vilken sorts bambu man önskar. De vanligaste ute i handeln är bergsbambu, Fargesia murieliae och sorterna Jumbo (4m)/Hareskov (2-3m)/Simba och Bimbo (båda mellan 1 och 2m). Det finns dock massor av läckra bambusorter, och bor man i de södra delarna av landet kanske Phyllostachys nigra, med lite svartaktiga stjälkar kunde passa.
Andreas i Uppsala har skrivit en del om bambu i en tråd längre ner, kolla in den!
Hälsningar Lars
Kattis i Skåne
13-11-2003, 11:48
Är det någon bambukännare som kan säga vilken sort detta är?
Fler tips om vilken sorts bambu som är lämpligast att använda som "häck" och insynsskyddmottages tacksamt. Bor alltså i Skåne på gränsen till zon 2 och söker efter något som snabbt blir ca. 2m högt och inte sprider sig allför mycket.
Den ser helt ut som vanlig bergsbambu, alltså Fargesia murieliae, troligtvis sorten Jumbo av storleken att döma (har själv ett par stycken - i kruka än så länge). Den sorten kan förstås användas, men bättre är kanske Fargesia nitida som lär ska vara bra som vindskydd. Men den kanske lättare fäller bladen än Fargesia murieliae under mycket kalla vintrar, men de kommer ju igen på våren i så fall (enligt min litteratur i alla fall). Pseudosasa japonica och Pseudosasa pleioblastoides är också sorter som kan användas till häckar och vindskydd. Också Semirundinaria-sorter i allmänhet anses vara rätt härdiga och lämpliga som häckar och vindskydd.
Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.