Full version: Schlumbergera
Mikado
Hej! Förra året i november köpte jag två Schlumbergeror, en vit och en röd. De blommade fint. I juni satte jag ut dem i balkongen. Och det dröjde inte länge förrän den vita blommade igen - i juni (kan vara de låga temperaturerna under natten som gynnade knoppsättning). Annars har de vuxit med nya "blad" och nu ser jag att den röda har bildat en massa knoppar mot ljussidan. När ska man ta in dem? Ja, nu är det för tidigt, men jag vet inte riktigt hur mycket kyla de tål egentligen. Vissa säger att de tål inte det minsta frost medan andra påstår att de klarar av lätt frost. Och hur länge kommer de att blomma inomhus?
Dilara
Det beror på vart du bor. De tål mycket kyla, ner till 0 grader. En frostknäpp brukar de oftast klara av, men de kan bli lite mjuka och hängiga. Ha dem ute tills det blir så kallt som möjligt. inomus kommer knopparna att svälla upp och blomma. För att de ska fotsätta blomma kan du ställa dem svalare under nätterna så kanske de bildar fler knoppar.
Mikado
Återigen Tack Dilara!
Sunny
CITAT (Mikado @ 12-09-2009, 11:25) *
När ska man ta in dem? Ja, nu är det för tidigt, men jag vet inte riktigt hur mycket kyla de tål egentligen. Vissa säger att de tål inte det minsta frost medan andra påstår att de klarar av lätt frost. Och hur länge kommer de att blomma inomhus?

Schlumbergera behöver ikke å stå ute for å få knoppar ...

Alla mine S. får knoppar når jeg setter dem i et rum utan element og elektrisk ljus.

Les her om hva som får dem at knoppas , se inlägg nr. 151 på denne siden :

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...9432&st=140

Jeg ville faktisk tatt inn plantene nå , og satt dem i et rum utan element og elektrisk ljus før skilnaden mellan temperaturen inne og ute blir altfor stor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon