Full version: Ärvt hibiskusar
Mikado
Min mamma hade köpt massor av hibiskusar för några år sedan. Jag fick ärva dem. Och jag har märkt att de skjuter mängder av nya skott nu. De var retartderade från början och blommade knappt alls. Men nu har de även en hel del knoppar och jag tycker att blommorna är så vackra. Hur ska jag sköta dem på allra bästa sett snälla hjälp mig! Erfarenheter ich tips mottages väldigt tacksamt! Vad är viktigast när det gäller hibiskusar? Två av hibiskusarna är mjuk och lite lös så jag börjar bli orolig!
Dilara
Härligt med hibiskusar, hur många har du nu? Kommer du få plats med dem? De skott som kommer kan bli mycket stora och täcka allt annat om de får ljus.
Det viktikgaste med hibiskusar är just ljuuuuuus. Desto mer ljus, desto större planta. Med mycket ljus menar man både bra ljus, alltså inte för mycket skugga, och en stor ljusyta, alltså ett stort fönster. Stora exemplar behöver vattnas varje dag och en omplantering skulle vara till nytta om de är för stora för sina krukor. Minsta torka kan få stora plantor att sloka, kanske därför dina är mjuka och lösa, för det är så de ser ut när de är törstiga. Jag säger därför hellre mycket vatten än lite vatten, och då speciellt till stora plantor som man ofta får.
Rumstemperatur är idealt. Direkt solljus uppskattas också, men inte hetta. Skugga plantorna med persienner då solen skiner som starkast så trivs de mycket bättre.

Mikado
Tack för hjälpen Dilara!
Vet du hur det går till med övervintringen? Ska de stå svalt, hur svalt isåfall?
Dilara
Det där med övervintringen är upp till dig... hur de blir placerade? De hibiskusar jag har på fönsterbrädan är något mindre isolerad mot vinterkylan... så där kan det bli svalt om vintern, kanske 16-18 grader. Men de större hibiskusarna jag har placerade mot fönsterväggarna får det inte lika svalt utan det är en jämn rumstemperatur året runt där och de trivs utmärkt på båda ställena.
ängsvädd
Jag vill bara gratulera till ditt arv av hibiscusar smile.gif Jag har aldrig lyckats få någon nyinköpt att överleva, så jag frösådde några för två år sedan. De har ännu inte blommat. I vintras hade jag dem i min farstu där det kan vara ca 5-15 grader under vintern, men som dilara skriver så verkar de ju trivas även i varmare temp. under vintern.

Jag älskar hibiscusar och hoppas få se mina blomma en dag smile.gif Lycka till med dina smile.gif Du skulle kanske kunna ta skott från någon och ha som backup om det skulle gå fel?
ängsvädd
Mina hibiscusar tappade alla blad när jag övervintrade dem i farstun. Du som har övervintrat dina i rumstemperatur Dilara, tappar de också bladen?
Dilara
CITAT (ängsvädd @ 13-09-2009, 10:51) *
Mina hibiscusar tappade alla blad när jag övervintrade dem i farstun. Du som har övervintrat dina i rumstemperatur Dilara, tappar de också bladen?

Ingen av mina i rumstemperatur tappar bladen under vintern. Inte heller de som övervintrar lite svalare, bara en av dem som heter 'Love Bite' tappar sina blad. Dina som tappade bladen kanske hade det för mörkt? Dagarna är ju korta under vintern, men de behöver ändå det lilla ljus som finns för att hålla bladen vid liv. Hursomhelst, kommer nya blad under våren brukar det vara okej med lövfällning.
Mikado
Dilara tack för hjälpen! Vattnade de lösa hibiskusarna och en av dom återhämtade sig direkt! De behöver nog ganska mycket vatten. Men den andra är helt torkad nu och ser ut att dö.... Hursomhelst har 4 andra hibiskusar nu och de är friska och frodiga!
Ängsvädd, bra idé med sticklingar som backup. Hade tidigare försökt med sticklingar men aldrig klarat av det. Har läst lite om hur man tar sticklingar från hibiskus via google men finns det andra "huskurer" för att få rötter på dom?
ängsvädd
CITAT (Dilara @ 13-09-2009, 12:38) *
Ingen av mina i rumstemperatur tappar bladen under vintern. Inte heller de som övervintrar lite svalare, bara en av dem som heter 'Love Bite' tappar sina blad. Dina som tappade bladen kanske hade det för mörkt? Dagarna är ju korta under vintern, men de behöver ändå det lilla ljus som finns för att hålla bladen vid liv. Hursomhelst, kommer nya blad under våren brukar det vara okej med lövfällning.

Det kan nog vara orsaken, jag hade ingen belysning i farstun. Jag var orolig att de inte skulle komma igen efter vintern, men såg att stammarna var gröna en bit från jorden och upp så jag visste att de levde. Det tog jättelång tid innan de började få blad, I år ska jag låta dem övervintra inomhus, trodde inte man kunde göra det.

Mikado, jag vet tyvärr inte hur man rotar sticklingar från hibiscus, men Dilara eller någon annan vet säkert.
Dilara
CITAT (Mikado @ 13-09-2009, 18:19) *
Dilara tack för hjälpen! Vattnade de lösa hibiskusarna och en av dom återhämtade sig direkt! De behöver nog ganska mycket vatten. Men den andra är helt torkad nu och ser ut att dö.... Hursomhelst har 4 andra hibiskusar nu och de är friska och frodiga!
Ängsvädd, bra idé med sticklingar som backup. Hade tidigare försökt med sticklingar men aldrig klarat av det. Har läst lite om hur man tar sticklingar från hibiskus via google men finns det andra "huskurer" för att få rötter på dom?

Klipp av en gren från din hibiskus. Den ska vara halvförvedad. Ta bort alla blad förutom en eller två och sätt i jord eller vatten. Täck över sticklingen med plast. Om du har undervärme kommer den att rota sig mycket snabbare. Lufta stickligen 1 timme varannan dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon