|
tantGröön
12-09-2009, 11:41
Jag har precis skördat min första bhut jolokia chilifrukt.
Om jag har förstått det rätt så är det världens starkaste chili.
Är det någon här som har provat att laga mat med denna chili, eller är det bara vansinne att försöka krydda med denna frukt?
officinalis
12-09-2009, 11:51
Aldrig testat, men för att behålla en smakkaraktär så kanske du helt enkelt bara ska använda väldigt lite. Glöm inte handskar!
skogstroll
12-09-2009, 13:58
själv brukar jag torka och göra pulver i en elektrisk kaffekvarn
tantGröön
12-09-2009, 14:54
aha, tack för tipsen! ja handskar och simglasögon rekommenderas visst när man har att göra med denna frukten. elektrisk kaffekvarn var ju jättesmart!
det vore roligt att höra om någon provat att använda den i matlagning, jag tror bestämt att jag har lite respekt för den.
Jag odlade red savina en gång för skojs skull. Men även den var i princip obrukbar i matlagningen. Jag odlade även andra sorter för att ha till just matlagning, men jag skulle vilja påstå att det är meningslöst att odla sådana där starka frukter för att ha till matlagning. Det blir bara starkt och man känner ingen egentlig smak av chilin, om man skall använda så små mängder att det inte blir för starkt så smakar det som sagt ingenting alls av chilin. Jag gillar smaken av sådan där köpt tabasco så nu för tiden odlar jag mildare chilis med mer smak och reglerar styrkan med tabasco i stället. Är styrka fel ordval, är det hetta man talar om i chilisammanhang? Jag blev tveksam när jag skrev
skogstroll
13-09-2009, 10:00
CITAT (tantGröön @ 12-09-2009, 15:54)  aha, tack för tipsen! ja handskar och simglasögon rekommenderas visst när man har att göra med denna frukten. elektrisk kaffekvarn var ju jättesmart!
det vore roligt att höra om någon provat att använda den i matlagning, jag tror bestämt att jag har lite respekt för den. jag är sjukt förtjust i väldigt starka kryddor så jag strör lite på maten ibland beroende på vad det är  MYCKET bättre än alla såser och sånt de har i affären!
Anja Danmark
14-09-2009, 07:46
hvis du nøjes med at bruge spidsen, som er den mindst stærke del af chilien, og sørger for, at alle kerner og frøstolen (det hvide) er væk, så har du fjernet en meget stor del af styrken og kan bruge chilien i madlavning.
Men den er stadig forrygende stærk, så det bedste er nok at tage et helt, renset stykke og lægge det i retten 5-10 sekunder ad gangen, tage det op og smage, om styrken passer.... Og evt. give den en omgang mere, hvis det ikke er stærkt nok, og så fjerne frugten helt, når det er nok.
mvh Anja
Preussen
14-09-2009, 08:03
på örtagårdens hemsida under rubriken recept hittar du just bra sådana. speciellt het habanerosås kan rekomenderas att utgå ifrån. fiery foods har en bra receptsamling. annars så kan du halvera frukterna och frysa in alt. kör de i mixer med lite vatten/juice och frys i iskuber.
Anja Danmark
14-09-2009, 08:07
men husk at fjerne kerner og alt det hvide, inden du fryser dem ned - de beholder styrken fint efter en tur i fryseren...
skogstroll
14-09-2009, 14:52
man kan ju blanda ut t.ex. habanero med andra chilisar om man inte vill ha det för hett, fast så himla hett blir det inte ändå
tantGröön
14-09-2009, 18:24
tack för all feedback och kloka tips jag är fortfarande lite rädd för just den här chilin, men tipset om att ha i det en liten stund verkar ju smart, eller att ta bort fröna. jag är barnsligt förtjust i stark mat, men man blir ju lite skakis av att läsa sånt här: ''One seed [..] can produce sustained intense pain sensations in the mouth for up to 30 minutes before subsiding.'' http://en.wikipedia.org/wiki/Naga_Jolokia_pepper#Uses jag är fortfarande nyfiken på om någon provat med just denna chilin..eller om det är för tokigt. jag får väl testa helt enkelt och rapportera här sen. Att frysa in mixad chili blandat med vatten i iskuber var ju också ett väldigt fiffigt sätt att bevara frukterna. det ska jag göra med min peruvian red. för övrigt så önskar jag mig en egen avdelning för chilis på odla.nu-forumet =)
skogstroll
25-09-2009, 08:22
häller man på en tesked är det klart att det blir hett, men man kan ju bara ta en pyttenypa  nu har jag egna chocolate scotch bonnet under mognad inne + cayenne. När det inte är säsong köper jag i affären några nävar habanero och gör pulver av och häller i min lilla burk. Annars skulle jag deppa ihop...  habanero är så himla gott, en sån söt o go smak
Man kan koka dem i olja, och använda oljan som smaksättning. I den danska programserien Naturtid, handlar ett avsnitt bara om chili. De besöker en professionell chiliodlare och får testa en massa olika sorter: http://www.dr.dk/Forms/Published/PlaylistGen.aspx?qid=801402
Anja Danmark
25-09-2009, 09:00
Tak for linket! Gartneri Toftegaard, hvor Naturtid er optaget, er et helt fantastisk sted, hvor jeg har købt mange planter... Se her: http://gartneri-toftegaard.dk/main-default.aspmvh Anja
Borde det inte funka att bara rensa den och stoppa nedden i olja - inte koka den, alltså. Och sedan använda oljan, tänkte jag. Eller stoppa ned i brännvin och skräm slaget på folk!
CITAT (Peztis @ 26-09-2009, 19:49)  Borde det inte funka att bara rensa den och stoppa nedden i olja - inte koka den, alltså. Och sedan använda oljan, tänkte jag. Eller stoppa ned i brännvin och skräm slaget på folk!  Stoppar man kryddor eller grönsaker som inte är torra, utan innehåller vatten i olja, så kan det växa otrevliga bakterier där. Skall man lägga in i olja så skall det antingen vara torra kryddor, eller så skall man sänka pH-värdet eller ha salt för att förhindra bakterietillväxt. Lägger man in i sprit eller ättika, så är det inga problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|