malinsmalin
12-09-2009, 11:55
Köpte några dahlior i början av sommaren som är superfina och hade väl lite planer på att försöka övervintra dem och sen till våren sätta ut dem i rabatten, men hur göra jag?
Har nämligen inte så mycket alternativ var jag ska övervintra dem, så vi bor i marklägenhet. Har ett förråd, men där kommer med allra största sannolikhet att inte va frostfritt under vinter, så då dör dem om jag fattar de rätt?
Sen är det ju inomhus i ca 23 grader, och det är väl inte heller något hitt?
Annars är alternativet om jag hör med mina föräldrar om jag kan få lägga dem i mina föräldrars garage där det brukar va mellan 1-3 + grader ungefär.
Men hur ska jag förvara dem? Ge mig gärna en beskrivning!
Tack på förhand.
Margith
12-09-2009, 13:44
Enda stället jag har att övervintra Dahlia-knölarna i är garaget. Det håller 2-3 +grader under förutsättning att inte gubben min skottar snö när det är -20!
Han lämnar nämligen garagedörrarna öppna när han skottar snö, ja vadå?? varför stänga dörrarna när snöslungan iaf ska in i garaget igen om 1 timme eller så??
Jag tar en stor kartong, klär den med fiberduk, paketerar Dahlia-knölarna var för sig i tidningspapper och ställer sedan kartongen högst upp på en hylla i garaget.
De allra flesta klarar sig.
Afrikas Blå Lilja, Himmelsblomman och Begoniorna har hittills klarat sig också, dock inte Fuchsiorna.
Jag föreslår att du hyr in dem hos dina föräldrar i vinter, det låter tryggast. Sätt ut en termometer i förrådet, en sån där max/min och kolla hur lågt temperaturen sjunker i vinter. Rejält med fiberväv ska klara -5, så ditt förråd kanske är OK. Men dina Dahlior är jättefina, vore synd om de inte klarar sig.
malinsmalin
12-09-2009, 13:50
Det låter ju super, då får jag hoppas någon av dem överlever i mina föräldrars garage.
Min pappa är supernoga med att det inte får vara öppet i garaget under vintern, knappt så man får hämta något där, så förhoppningsvis blir det inte under 1 grad.
Var hittar jag fiberväv?
CITAT (malinsmalin @ 12-09-2009, 14:50)

Var hittar jag fiberväv?
Granngården har. Jag vet inte vad de kostar nu men jag köpte i våras för 50 spänn för ett antal meter som jag inte kommer ihåg längre - 10x2 meter kanske?
Alexander-VG-zon3
12-09-2009, 17:20
jag bor i lägenhet nu och mina dahlior har övervintrat i ett källarförråd där håller det ca +15c +20c under vintern och det funkade, dock har dom blommat sparsamt. sedan har jag dom ute rätt så långt på hösten (utan att utsätta dom för frost) så dom får ju en liten köldperiod under hösten.
Platinum
01-10-2009, 09:47
Nu har frosten varit och hälsat på och det är dags att gräva upp dahlian jag fick i somras. Hur går jag till väga är frågan...
Skall den stå i jord över vintern eller skall knölen skakas så fri som möjligt från jord?
Skall bladstjälkarna klippas av eller skall den låtas självvissna?
Funkar det att övervintra den i källaren? Temperaturen där ligger på ca 8 grader vintertid.
Alexander-VG-zon3
01-10-2009, 09:54
CITAT (Platinum @ 01-10-2009, 10:47)

Nu har frosten varit och hälsat på och det är dags att gräva upp dahlian jag fick i somras. Hur går jag till väga är frågan...
Skall den stå i jord över vintern eller skall knölen skakas så fri som möjligt från jord?
Skall bladstjälkarna klippas av eller skall den låtas självvissna?
Funkar det att övervintra den i källaren? Temperaturen där ligger på ca 8 grader vintertid.
sätt bara in dom, låt dom torka ut helt. är jorden väldigt fuktig runt dom så ta veck den annars kan jorden följa med.
blomkronan
01-10-2009, 11:30
Men om man inte har så mycket plats... kan man ju ta upp knölen och förvara utan jord-mörkt, torrt och frostfritt.
Men min fråga är då... ska jag klippa bort blomman/växten eller ska den vissna först, vilket är bäst för knölen?
Alexander-VG-zon3
01-10-2009, 11:42
CITAT (blomkronan @ 01-10-2009, 12:30)

Men om man inte har så mycket plats... kan man ju ta upp knölen och förvara utan jord-mörkt, torrt och frostfritt.
Men min fråga är då... ska jag klippa bort blomman/växten eller ska den vissna först, vilket är bäst för knölen?
låt dom vissna ner själva.
Hej
Jag brukar nog klippa bort växten först, trots att den inte vissnat helt. Någon centimeter får vara kvar. Vet inte om det är rätt, men lyckats har jag iaf.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
01-10-2009, 12:01
CITAT (tepa @ 01-10-2009, 12:43)

Hej
Jag brukar nog klippa bort växten först, trots att den inte vissnat helt. Någon centimeter får vara kvar. Vet inte om det är rätt, men lyckats har jag iaf.
Hälsn Tepa
fördelen är ju att knölen får tillbaka näringen från bladen. klipper du veck det gröna tar du också veck näringen som knölen kunde dragit tillbaka.
blomkronan
01-10-2009, 12:16

Jag spar det gröna ett tag, än så länge har jag plats... frösådden har ju inte startat här än
Har för mig jag läst att det är lämpligt att förvara knölarna i torv.
Huruvida det stämmer vet jag dock inte.
Kolla här, förresten:
http://www.dahlia.se/vinterforvaring.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.