Full version: Äppelhäck
FridaB
Vi har en gammal äppelhäck som vi vill forma till. Nu är det äpple på den, men när är det tid för att göra det. Jag har hört att när det gäller träd ska det göras nu under hösten, men häck i början på våren. Stämmer det? Är det något speciellt jag ska tänka på när jag beskär den? det behövs tas rätt rejält på den.
//FridaB
KURT
Fruktträd beskärs antingen under Juli-Sept. eller på våren. Men att beskära äppelträd "rätt rejält" kommer bara leda till en massa vattenskott som pekar rakt uppåt, det kommer att bli hemskt fult! Har man inte beskurit på ett tag är det bättre att ta det lite försiktigt och glesa ur efter hand, och hellre beskära både på våren och under sensommaren. Om du dessutom lägger upp några bilder så är det också lättare att svara.
Bassam
Man kan beskära äpple under ( juli - Augusti _September ) , men MAN minska unga grenar plus. Kan man korta äldre grenar .
H : Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon