Christina i Taxinge~

Tyvärr är bilden jättedålig, men jag tror att den räcker för att identifiera vems spillning detta är - om man är duktig på sånt....
Det är inte jag, så jag måste be om hjälp!

Har sett denna typ av spillning flera ggr, men vet inte vem det är som släpper den.

[attachment=41901:DSCN5252.JPG]

hippo
Såna där högar hittar jag i min trädgård också då och då och jag har alltid trott att det är grävlingen som varit framme. Jag är ju inte helt säker förstås, men jag gissar på att det är så.... rolleyes.gif
Sussie F-Flower
Hur grov/lång är "korvarna"?
Meriona
CITAT (Sussie F-Flower @ 12-09-2009, 16:56) *

Nämen usch.... fear.gif

Jag har också sett sådana, men vet inte svaret tyvärr. Inte din granne hoppas jag? shy.gif
Grävlingen tror jag inte, för de brukar gräva en grop vet jag och så luktar det tydligen väldigt illa.

KURT
Bäst är egentligen om man kan peta i särden. Grävlingen äter ju ofta mycket insekter, och då brukar man kunna se insektsrester (kitinskalen bryts ej ned), samma sak gäller för t ex igelkott.
Christina i Taxinge~
CITAT (Sussie F-Flower @ 12-09-2009, 16:56) *

Den största är ca 4-5cm och ca 2cm i diameter, de mindre är ca 3x1,5cm.
Svarta och alldeles rynkiga......
Inte grannens! naughty.gif

Söker man på nätet så kommer man fram till att det är vildsvin....... -fear-.gif
Men då borde man väl se andra spår än tre bajskluttar?!

Meriona
Troligen ja, som tillexempel avsaknad av trädgård... . wacko.gif
Fågelvägen
Samma bajsmaskineri som rådjurens, fast större? Och "bönorna" hopklistrade.
= Hjort?
lavendelgården
Tycker nog trots allt att det ser ut som rådjur. Vi har massor här och även om hjortarnas spillning liknar dessa, tycker jag inte det stämmer riktigt. - Både kron och dovhjort gästar oss ibland, så vi ser deras spillning också. Spännande - hoppas någon vet!
Åsa www.lavendelgarden.nu
Sussie F-Flower
CITAT (Fågelvägen @ 12-09-2009, 20:56) *
Samma bajsmaskineri som rådjurens, fast större? Och "bönorna" hopklistrade.
= Hjort?

Ja, precis... Beroende på vad rådjuren/hjortarna har ätit så kan spillningen vara mer eller mindre fast i konsistensen. Har dom ätit mycket "blötgräs" så blir det inte alltid separata "kulor" när dom skiter, utan kulorna sitter liksom ihop. Om du petar lie så kanske dom faller isär.

Jag har bott på bondgård i många år och där hade bonden grisar och jag tyckte alltid att deras spillning/korvar såg ut som människoskit... (ursäkta mitt sätt att välja ord... blush.gif )
Christina i Taxinge~
CITAT (Sussie F-Flower @ 12-09-2009, 22:38) *
Beroende på vad rådjuren/hjortarna har ätit så kan spillningen vara mer eller mindre fast i konsistensen. Har dom ätit mycket "blötgräs" så blir det inte alltid separata "kulor" när dom skiter, utan kulorna sitter liksom ihop. Om du petar lie så kanske dom faller isär.

Jag har bott på bondgård i många år och där hade bonden grisar och jag tyckte alltid att deras spillning/korvar såg ut som människoskit... (ursäkta mitt sätt att välja ord... blush.gif )

Ja, det kan nog hända att ni har rätt angående rådjur.
Det är iaf en naturlig förklaring eftersom det finns ett gäng såna här i krokarna
Har aldrig tänkt på att "kulorna" kan sitta ihop...... whistling.gif

Snöflinga
Igelkottar producerar också ganska rejäla korvar rolleyes.gif
Gossen Ruda
Som sagts ovan, grävlingen skiter i speciella grävda toagropar. Dessutom är det inte bara skitar man kan se, kratrarna efter daggmaskjakten syns bättre.
renate
Det är rådjursbajs,jag hittar det då och då i trädgården.Det beror väl på vad de har ätit.Inte alltid är det ser spillningen ut som små kulor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon