spacepingo
12-09-2009, 16:55
Jag har ett äppelträd med äpplen som varken är goda att äta som de är eller göra något av. Funderar nu på att ympa in något annat på trädet. Går det? Hur gör man i så fall och när?
Det går utmärkt att ympa in någon annan sort till våren. Men förutom att läsa på hur man ympar, så bör man gärna öva på andra mindre viktiga träd först, man kan särket hitta något sly att öva på. Sedan måste man ju också få eller köpa ympris av en lämplig sort.
spacepingo
14-09-2009, 12:49
Smart att öva på ett "skräpträd" först, det har jag inte tänkt på. Jag tänkte köpa ympris, men det kanske inte är så vanligt som jag tror? Får kolla med trädgårdsbutiken till våren då.
Marknaden för ympris är tyvärr liten, så trädgårdsbutikerna säljer sällan. Genbanken på Julita gård till hör de som säljer, man brukar också kunna köpa på mässor.
Hannele
16-09-2009, 18:25
CITAT (spacepingo @ 12-09-2009, 17:55)

Jag har ett äppelträd med äpplen som varken är goda att äta som de är eller göra något av.
Om de är vinteräpplen, är det för tidigt att plocka dem nu, vänta till första frosten, sedan får de eftermogna någon månad. Äppelkaka och annat kan man göra av ganska sura äpplen redan nu.
Åsa, mälardalen zon 2
16-09-2009, 18:37
CITAT (spacepingo @ 14-09-2009, 13:49)

Smart att öva på ett "skräpträd" först, det har jag inte tänkt på. Jag tänkte köpa ympris, men det kanske inte är så vanligt som jag tror? Får kolla med trädgårdsbutiken till våren då.
Trädgårdsbutiker har sällan ympris. Enligt din information bor du i vallentuna så ska du på trädgårdsmässan i Älvsjö gör ett besök i pomologiska sällskapets monter de brukar ha massor av sorter och skotten är ganska rejäla så man kan dela upp dem till 2-3 ympar.
gammelnalle
20-09-2009, 16:08
ympris??
Kan man inte ta grenar från andra äppelträd i sin bekantskapskrets?? Isåfall när var hur ???
Gärna lästips!!
b
Åsa, mälardalen zon 2
20-09-2009, 16:17
Jodå man kan ta ympris hos grannarna (helst inte från sjuka träd), ympkvistar tas runt jul (de bör vara i djup vila vid ympningen) och sedan måste man kylförvara ymparna lätt fuktigt (men inte för blött) till april-juni ungefär då man gör barkymp som ju är det lättaste.
Man kan skörda ympar samtidigt som man ympar i maj men man måste då sätta plastpåse över ympen för att förhindra uttorkning + ofta tar sig inte lika många ympar som de man gör med ympkvistar i djup vila.
Jan af Lisö
21-09-2009, 07:33
Honom köpte jag ympris från i våras, det billigaste som jag känner till och funkade bra. En riktig äppelentusiast
http://apelkonsult.se/index.php?page=ymprisAndra alternativ:
- Pomologiska sällskapet, på mässor eller kontakta dem via e-mail (www.svepom.com)
- ebe plant, dyrt
http://web.telia.com/~u10702642/ebeindex.htm- Julita
DpN Trädgård
21-09-2009, 18:18
Ympa i all sin härlighet.
Själv anser jag att okulering är säkrare.
Man kan ju okulera juli-augusti o om okuleringen inte lyckas så kan man ju alltid ympa på våren.
Okulering kan man använda även om det träd man ska ta ymp från har fruktträdskräfta, då man minskat chansen att få med denne plågo ande.
Katarina H
30-09-2009, 21:29
Om du vill vara helt säker på att få till ympar så tycker jag att du ska ta (be att få) friska ympar från någon granne där du dessutom smakat av äpplena. Sedan kan du försöka köpa ympkvistar. Då slipper du stå utan. Varje kvist brukar ge flera ympar och det är inte så knepigt (kanske inte populärt hos resten av familjen dock)

att förvara dem i kylskåp över vintern. När jag skulle ympa första gången så fick jag just bra tips här på Odla så ta och sök i forumet också efter information, för mig gick det bra i alla fall! Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.