Monica WJ
12-09-2009, 20:15
Skulle vilja odla sparris men är helt novis på det. Var får jag tag i den?

Plantskola eller från frön? Hur ska den odlas, jord mm?
Sparrisar gillar att växa i lite magrare sandjord, gärna upphöjd bädd.
Sparris finns att köpa som plantor, rötter eller frön. Sen beror det på hur mycke tålamod man har.
Jag sådde frön på hösten i krukor som sen fick övervintra utomhus. Året efter planterade jag dem i lådor typ pallkragar. Året därefter kunde jag skörda våra första sparrisar, inte så många men... goda var de.
Nu skördar jag mängder och lägger i frysen fram till midsommar. Jag har ett tjugotal plantor och skörden blir inte mindre med åren...
Funderar på att avsätta en pallkrage till Sparris. Har du dem fortfarande i pallkrage?
Antar att jag bara får plats med kanske 2 plantor eller vad tror du!?
När du säger att du skördar massor, hur mycket blir det på en planta?
Vet du om de har djupgående rötter?
Mvh
Pia
Djupet är viktigare än avståndet för sparrisar. Två pallkragar är nästan minimum för rötterna. I motsvarande en pallkrage har jag 15 sparrisar.
Oj, hade läst att det skulle vara 60 cm mellan plantorna, så jag trodde bara jag kunde ha 2 plantor!
Det var lite skillnad med 15.
Hur mycket sparris får man på en planta?
Mvh
Pia
Numera tar jag nog en 25 skott per planta.
Om man sätter plantorna i zickzack, så får de ganska stort utrymme ändå. Annars tror jag att 25-30cm är det som står på fröpåsen.
Monica WJ
13-09-2009, 19:58
Ok då vet jag.

Ska gå in på plantskolan och titta vad dem har.
Tänkte sätta i pallkragar till våren. Tar de sån plats att man ska så endast sparris i en pallkrage av normalstorlek eller får man plats med andra grönsaker i samma?
Du kommer INTE kunna odlat något annat i den pallkragen! Du förstår snart varför...
blomkronan
14-09-2009, 21:55
Snälla Maria kan du ta några kort, jag vill så gärna se hur det ser ut

Jag vill oxå ha sparris i min "pallkrage" men jag vet inte hur dom växer...
Får bli imorgon då. Nu är det lite mörkt se...
blomkronan
14-09-2009, 22:05
Här är en bild på sparris (ej helt uppvuxen!) i pallkrage:
http://www.dt.se/pralin/article414523.ece
tantGröön
15-09-2009, 05:40
Jag har satt små sparris-skott som jag har fått av min granne.
Kommer jag att kunna skörda till sommaren, eller bör plantan växa några år innan man kan skörda?
MAn bör inte ta alla skott som kommer upp första året, men visst kan man ta några, fast de brukar inte vara så grova.
Har man tur, kan man få några "blyertspennor".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.