|
Malvalainen
12-09-2009, 21:11
Hej, ny på forumet. Har dock genast en liten fråga:
Någon, förutom jag, som pillat ut frö från färsk ananas och satt i jord? Jag fick massor plantor! Det blev två varianter; helt slätbladiga och med lite taggiga kanter. Undrar om dom kan sätta frukt? Har bara hört talas om ananasplantor drivna från bladrosetten från frukten...
blomkronan
12-09-2009, 21:32
Hej och välkommen till odla  Har du hittat frön i ananas  det visste jag inte att man kunde hitta... satt dom mellan bladen??? eller var?? Har du bild och visa? skulle sååååå gärna se hur små ananas bebisar ser ut Svar på din fråga  ..... vet inte.
Malvalainen
12-09-2009, 22:47
Hej och tack!
Fröna sitter i själva frukten, i små hålor precis innanför skalet, dom är brunsvarta. Om man "snålskalar" ananasen, så ser man dom. Jag har hittat frön i alla ananasar som heter nåt med "Extra sweet". Fröna fick torka nån dag innan jag bredsådde dom i krukor, blötte ner rejält och satte plast över. Det tog ett bra tag innan det blev något, blev t.o.m mossa på jorden. Sen kom små, små ananasplantor, ser ut som bredbladigt gräs ungefär. Jag lät plasten vara på jättelänge, luftade och vattnade bara nån gång ibland. När plantorna var ca 5-10 cm höga satte jag dom i egna små krukor och där växer dom alltså nu, och frodas! Bäbisplantorna är ju nu ca 1-2 år gamla, så dom är inte så små längre utan ser ut som bladrosetten på en frukt.
Va festligt! (Har inte plats för mer nu...) Ska inte prova, ska inte prova
Låter jättespännande! Får nog leta efter frön i nästa ananas!
blomkronan
13-09-2009, 07:46
 JA... du satte griller i huvudet på oss nu Det där MÅSTE man bara prova  Du ska ha  för tipset alltid kul med nya idéer Om dom kan få frukt... det kanske vi inte får svar på förens om några år.... eller är det någon som vet det redan...
Alexander-VG-zon3
13-09-2009, 09:17
jag har också sått från köpe frukt, men mina grodde inte. eller kanske jag inte väntade tillräckligt länge.
men nu blev jag sugen på att prova igen till våren kanske.
och frukt skulle jag tro att dom ger.
Malvalainen
13-09-2009, 18:14
Hi hii... Alltid kul när man sätter lite griller och kan ge tips. Jorden där man sått dom små fröna ska vara konstant fuktig, så även när plantorna börjat gro. Det tog nog 6-12 veckor innan nåt hände, så det gäller att ha tålamod! Ja, ja, eftersom ingen vet, så får väl tiden utvisa....
Sussie F-Flower
13-09-2009, 19:17
Välkommen hit önskar jag med! Verkar ju vara lite ovanligt att så ananas från frö så vi vill nog ha lite bildbevis...
Malvalainen
13-09-2009, 21:17
Meeeenn... "bildbevis"!? Hur teknisk ska man vara för att platsa på detta stället?
blomkronan
13-09-2009, 21:55
CITAT (Malvalainen @ 13-09-2009, 22:17)  Meeeenn... "bildbevis"!? Hur teknisk ska man vara för att platsa på detta stället?   Det är inte sååå tekniskt... Har du en bild på din dator så klicka på "välj fil" sedan "ladda upp" gå in på "hantera uppskickade filer" och klicka på din fil. Har du ingen bild... så är det inte "hela värden"... du är välkommen ändå
Sussie F-Flower
13-09-2009, 22:11
CITAT (Malvalainen @ 13-09-2009, 22:17)  Meeeenn... "bildbevis"!? Hur teknisk ska man vara för att platsa på detta stället?  Näää, ta det inte så allvarligt vet'ja!  Ingen kräver att man ska behöva vara teknisk här inte. Det var absolut inte meningen att skrämmas.. Förlåt om du tog det så... Skulle bara vara roligt att se om dom ser likadana ut som rosettskotten... fast det borde dom väl..  ?
Malvalainen
15-09-2009, 08:41
Jag ska se om jag kan ta lite kort och lägga in... Men det blir inte idag. Vill ju gärna visa!
Frö"ding"
30-07-2012, 19:16
Hej Alla Inser att detta är ett gammalt inlägg, men i och med att jag har just nu har småplantor av Ananas frön som plockats ur fruktköttet tänkte jag lägga upp en bild på detta för att tillfredställa eventuellt nyfikna  Ananas (800x598).jpg
mari_tres
30-07-2012, 19:26
De där ser mer ut som björkplantor än ananas, kan du ha fått in björkfrön i sådden? Ananas har långa smala blad som sitter som i en rosett.
Inspirerad av denna tråd så tog jag de svarta fröna från en ananas, lade dem i en pluggbox och lät dem ligga i jorden där över sommaren, vattningen har varit blandad då vi periodvis har haft grannar att vattna. Nu har jag 5 av 14 planterade  Ge inte upp för än det gått 2 månader minst. 1. Pilla ut frön 2. Tvätta frön i vatten 3. Låt torka en vecka 4. Lägg i blöter en dag 5. Lägg i pluggbox, ca 3 mm ned, använd lock. / Online
RibesRubusVitis
07-08-2012, 17:40
Verkligen ingen ananas hos Frö”ding”; så här ska den se ut: http://www.f-ruits.com/pineapple-fruit/pineapple-plant
Nu när jag inte är på iPaden så kan jag ladda upp bild. Från sidan aaaa2.jpg Uppifrån aaaa3.jpg Syskonen som inte flyttats till egen kruka än aaaa1.jpg
sparvuggla
09-08-2012, 13:42
CITAT (Online @ 08-08-2012, 18:34)  Nu när jag inte är på iPaden så kan jag ladda upp bild. Från sidan aaaa2.jpg Uppifrån aaaa3.jpg Syskonen som inte flyttats till egen kruka än aaaa1.jpgKul och se. Undrar vad är skillnaden om man drar upp från frö eller planta från frukt? Annat än att det tar nog mycket längre tid till blomma och frukt.... Mina ananaser som är från bladrosett växer så fruktansvärt men inga tecken på blomning än. Äldsta är 2 år, enormt platskrävande, från bladspets till bladspets nästan 2 meter i bredd, höjd 80 cm. Har varit tvungen att klippa bort alla dom äldsta bladen och lämnat kvar dom som "pekar uppåt" bara.... Var tvungen till det alltså........
Läste detta! FORCING Pineapple can be "forced" to flower in order to produce fruit sooner than it would under natural conditions. If the plant is large and vigorous, the fruit produced will be about as large as if it had flowered normally; otherwise, fruit size and quality will be reduced by forcing. If you can find calcium carbide, perhaps in a hobby store, drop three or four small pellets into a cup of ice water. When the solution stops fizzing, pour it into the center of the rosette whorl of leaves. Och här är förklaring på svenska för calcium carbide http://spa.118100.se/kalcium/244213Hoppas det ger frukt  för mig är det nog lååååång tid kvar innan jag kan pröva själv. // Online
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|