Full version: omöjlig jord?
Oskar1111
Jag har precis flyttat och fått en ny liten trädgård. Första gången jag satte spaden i marken där upptäckte jag att det var ett ca fem centimeter lager med jord där gräset kunde växa sen under det var det shaktmassor.
För att komma ner i det krävs väldigt mycket tålamod, svett och en bra KORP! Det är så hårt att jag kan slå av flisor.
Är det någon som har en ide vad jag kan göra för att förbättra det eller är jag dömd till att odla allt i krukor?
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske odling i pallkragar kan vara enklaste utvägen. Titta i pallkrageklubben där kan du nog hitta en massa tips mm.
Bengt i Särö
Hej Oskar.
Det är dömt att misslyckas,att plantera i scaktmassor,köp matjord och
fyll på minst 30 cm.
För gräsmatta räcker det med 10 cm.
Hälsningar
Bengt i Särö
Kattmatte
Jag är så nyfiken på vad du ska ha korpen till.
Mariann
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...16cca64720b4dce

I en tidigare tråd i en annan avdelning visades till o med bild på korpen laugh.gif
Ingo
Jag har precis sån där jord på halva tomten. Inget att plantera direkt i, naturligtvis, men om man gräver stora gropar, tar bort sten och annan bråte och blandar återstoden av det uppgrävda med mull och kodynga så blir det inte så pjåkigt.
Själva grävandet är förstås eländigt men jag tycker att man blir snabbare på det med tiden och med rätt redskap...själv använder jag en fyllhammare som är bra för att bända och för att riva upp så att det sedan bara är att skotta med spaden.
Hannele
Tja, vi köpte aldrig den där jorden, det växer ändå... Oskar1111, köp järnspett!
Det går att plantera buskar och träd, som Ingo beskriver; göra en stor grop och fylla på med bra jord.
Behövs 'bara' lite fantasi och tålamod. sleep.gif Samma plats före och efter. Under arbetets gång.
Dessutom har vi valt mycket tåliga växter.
Och vår trädgård ser inte ut som någon annans! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon